2010. szeptember 19., vasárnap

andan öööööö.... lőfegyver :)

antropagógia=pedagógia+andragógia+gerontagógia
India- brahma, kastrija, raisja, súdra  Véda
Kína- alap, járási,tartományi. alapfokú,tartományi, birodalmi v.
Görögök – Spárta : krüpteia próba; Athén: Grammatisztész, Kitharisztész, Palaisztra, Gümnaszion;Filozófusok: szofisták- fontos az érvelés, vitatkozás, retorika, első felnőtt nevelők, $tanítanak,vándor
Szókratész legfontosabb önismeret, tapasztalat, beszélve tanított,
Platón- állam,törv., kétkezi,katona,filozófus, iskolarend. 50év felett
Arisztotelész- nagy sanyi nevelője, erényesség tudás nélkül
Róma-  vir bonus(derék férfi) gyakorlatias, hagyomány, alap, k.,f. 7 sz.m.,
Középkor- bencés rend. alap, liturgia(cantus, lectura);Nagy Károly
műv.min. Alciun új isk.rend.: plébánia, kolostro, székesegyház
Egyetemek: 1088 Bologna, Párizs Sorbone, rektor-dékán; bolognai- demokratikus, olasz,krakkói, spanyol; párizsi- hierarchikus,egyházi, fr.,ang., né
karok- fil6, jog,orv4-5,teológia 8, fokozat: licentiatus, baccalauveritas, magister, doctoratus
Reneszánsz: tudós,panteizmus,ókor,polgár, anyanyelv,nyomtatás; Erasmus:gyermek alaktalanság, nevelő formál, utánzás, Montaigue: önálló gondolkodás, lényeg
Reformáció: Luther 1517, mély vallásosság, szigorú újítás, tudományok
háttérbe szorulnak, 1530- iskola nagy hatalom, rendszerek:
Luther: 1.nép oktatás(í,o,sz.+hit) külön fiú,lány 2. plébánosok képzése (latin grammatika, görög, dilektika, retorika, poetika) 3. teológusok képzése(latin,görög, héber, német)- alapoktatásba beleszivárog a hit. könyvnyomtatás. Melanchton- gyakorlati isk. reneszánsz klasszikus műveltség+ pietast. Trozendorf isk- római köztársaság modellje. kollégium típusú isk. (alap közép akadémia) ; protestáns (egy épület, preceptorok, nincs tanárképzés, teológia) katolikus (3 intézmény, képzett tanárok, csak papoknak)
Rekatolizáció: tridenti zsinat, jezsuita rend, Loyola St. Ignác katinai rend, terjeszkedés. első iskolaszabályzat 1599 Ratio Studiorum. egyszég: tananyag, könyv, módszer, bevezeti : osztály, tanév, tanóra, év végi vizsga
modern korba való átmenet 15-17szd.:
Néri St. Fülöp katolikus, nevelési társaság-> oratórium-világi papok közös vallási gyakorlata. iskola: Keresztény tanítás Iskolája (utcai gyerekek, rendszeres, vallási nevelés, alap) később felnőttek is. első nyilvános könyvtár 1581, pápai támogatás->fr, holland. NŐneveléls elkezdődik. Katolikus leánynevelő Intézmény (vallás,erkölcs, alap, házi) Amos Comenius- teológia külföldön, pánszofia megalapítója (tudományok tudománya)legalapvetőbb fogalomra lehet visszavezetni a tudományokat, 1650 Sárospatak, kollégium ,7 osztályos pánszofikus iskl. csak az első 3 oszt. tudja megcsinálni,gyerek nevelehtő, jó tanító, közösségben, didaktika, alapok. 1. szemléletesség(Orbis picture-olvasó könyv) 2. tudatosság(elemzés, értékelés) 3. rendszeresség 4.övetkezetesség (életkori sajátosságok)
. kisgyermekkor iskolája (család, 4.6, közösség).gyermekkor iskolája 6-12,. serdülő 12-18év,ifjúkor v egyetem 5év, külföld .
Felvilágosodás: Bacon: tapasztalat fontos, Descartes: gondolkodás is fontos, Pascal: érzelem (anglia->fr, né) polgárság: evilág, anyagi javak, munka, gyerek, boldogság keresése, gentleman-sikeres, boldog (egészség,jókedv,jó cselekedett, tudás); gyerek lelke alakítható- tabula rasa; fr Ronssean :gyerek jó, társadalom teszi bűnössé. vissza a természetbe 0-2 szeret,2-12 tapasztalat, 15 értelmi, 15- visszatérhet a társadalomba; Helvetius: állam feladata nevelés irányítása, né: Leibnitz: született képességek, fejlesztése; filontrópisták: iskolákat alapítanak, szeretett, személyiség,  neohumanisták: klassz.+term.tud. Pestalozzi: iskola kisérletei mind kudarc, elesett gyerekek, tanulás+munka, stans-i kísérlet, Neuhof- csavargó, alap, erkölcs, valls, munka
Művelődés ügye: könyvtárak, újságok, szerzői jogvédelem, tudományok fejlődése (szakmai egyetem, szakkönyvtárak) 1759 British museum and librang; olvasókörök, egyesületek, egyletek kora, enciklopédiák.
Szervezett oktatás :vasárnapi iskolák, 1. gyerekek- vallás, erkölcs,alap Robert Raikes(konyhában tanít), 2. felnőttek Hannah és Martha More tartottak vasárnapi iskolákat, ezek elterjednek 3. fiataloknak is felzárkóztatás, szakmai ismeretek -> ipartanodák
19szd. term.tud., Comte, Spencer tevékenységekhez tudást kapcsol1. önfentartást közvetlenül szolgálja (evés, ivás) ->term. megismerése 2. önf. kökzvetett (gondolkodás ->tudomány) 3. utódok felnevelése (filozófia, biológia, lélektan) 4.társd., politika (töri,szoci) 5. szabadidő(művészet) evolucionizmus: Darwin, Lamarch természetes kiválasztódás. marxizmus, materalizmus; Nottigham 1798 önálló iskola, elesett felnőttek Don Bosco pap munkások oktatását vállalja Adolf Kolping katolikus legényegylet(család, fiatalfelnőttek, témákat járnak körbe) Wichern: együtt életek, bruder a vezető, képzett, alap.szakmai Munkás mozgalma: érdekvédelem, de ehhez ismeretek kellenek->munkásművelődési egyesület Pubokban voltak,
Népfőiskolák: Grundtvig dán evangélikus lelkész 1844, mezőgazdaságban dolgozóknak(szakmai,ált, nemzeti hagyományok)kis csoportok, bentlakásos,hiányosságokból indul ki,nincs meghat. tananyag,állami támogatás, tanúsítványok a végén, nem volt vizsga, nonformális iskola Finnország: Nemzeti Népfőiskola,nagyobb befolyása az államnak Svédország: zene Német: felnőtt oktató intézmény lesz,formális tanfolyamok, hálózati rendszer Népfőiskolai Szövetség, 1920-30 rohamos gazd. fejlődés, sok intézmény, világválság alatt megszűnik, munkanélküliek elhelyezése, vlh alatt erőteljes állami irányítás->Nemzeti főiskola; vlh után demokratikus átnevelés, Ny: dem.gondolkodás, közéleti klépzések K: szocialista dem., munkásokat végzettséghez 1950évek NY: sokszínű,sokféle szervezet K: szovjet minta Dolgozók iskolája (8ált. befejezni, érettségi) gyorstalpaló 60as évek NY: intézményesülés, letisztul a piac, professzionalizálódás, külön szakok,tömegkommunikációs eszközök, kutatások, tantervek K:egységes, törv. szabályozás, kuttás 70es NY: sokan szeretnének tanulni K. semmi vált 80as NY: mindennapi élet(egészség) K: rendszerváltás, megnyílik a piac 90es: nyugati minta követése Világkonferenciák:
magyar: 996 Pannonhalma: bencések tanítanak plébániai, kolostori, káptalani iskolák; 1367 Pécs egyetem, csonka, nincs teológia,nagy lajos halála után válság, 15szd. megszűnik, 1395 Óbuda teljes, szoros kapcsolat bécsi, tanár cserék, 1420as eltűnik, Mátyás király Universitas Istropolitana 1465 Pozsony, Janus Pannonius, Vitéz Jkános, 70es eltűnik, Buda domonkos fősuli, Buda vára (bölcsészet, teológia)->Kassára Felekezeti iskolák: Pázmány Péter: első közoktatási politikus, iskolafejlesztés, papképzés, 1635 nagyszombati egyetem, nőknek intézményes okt. Apáczai Csere János: erdélyben tud. tevékenység,megpróbál magyar encikl.,elkészíti tudományos akadémia tervét; felvilágosodás: Tolnai Dali János: sárospatakon felnőtt analfabéták 1541 3 rész 1777 I.Ratio Educationis Mária Terézia(tankötelezettség,, egyesületek, társaságok, vasárnapi iskolák, Tessedik Sámuel főiskola Szarvason, saját $, 1806 II.Ratio Educationis iskolai rendszer, kötelező magyar nyelv; Egyetemek felvételi 1841 királyi magyar természet tudományos társulat (kis kiadványok, könyvek,folyóiratok, előadások) Eötvös József 1868 Népokt. törv. 6-12 tanköteles, Türr István: népoktatási körök

Nincsenek megjegyzések: