TÉTELSOR
A felnőttképzés története
tantárgyhoz
Oktató: Bódi Judit
Csoportok: andragógia szak I. évfolyam (nappali és levelező tagozat)
Számonkérés módja: kollokvium
1. Az andragógia fogalma. Egyéb rokon fogalmak. A fogalom megjelenése és tartalmi fejlődése.
2. A felnőttoktatás előzményei: az ókori Kelet társadalmainak nevelési rendszere. Írnokképzés és mandarinképzés.
3. A felnőttoktatás előzményei: az ókori görög és római nevelés. A szofisták és más filozófusok gondolatai a felnőttek neveléséről.
4. A felnőttoktatás előzményei: a középkor iskolái
5. A középkori egyetemek
6. A humanista iskolák. Humanista gondolkodók a nevelésről, nevelhetőségről.
7. A reformáció és a könyvnyomtatás hatása a műveltség terjesztésére. Katolikus restauráció: a jezsuiták iskolarendszere.
8. Református és katolikus kollégium típusú iskolák. Az oratoriánusok és más egyházi felnőtt-nevelési törekvések.
9. A XVII. század, mint átmeneti időszak a felnőtt-nevelés történetében. Comenius gondolatai a nevelésről, a felnőttek neveléséről
- A felvilágosodás eszméinek hatása a felnőttek nevelésére. Az intézményes felnőtt-nevelés kezdetei Európában.
- A felnőtt-nevelés informális színterei a felvilágosodás idején. Könyvtárak, egyesületek, olvasókörök, irodalmi szalonok.
12. A felvilágosodás hatása a magyar felnőtt-nevelésre. Gondolkodók, művészek, közéleti személyek a felnőttek neveléséről. A felnőttoktatás és művelődés színterei hazánkban ez időszakban.
13. Tessedik Sámuel szarvasi iskolája.
- A XIX. század gondolkodóinak nevelési eszményei. Keresztény, szociális és népnevelési törekvések. A munkásmozgalom szerepe a felnőttek nevelésében.
- Népfőiskolák Európában. A modern népművelés kezdetei.
16. Magyar felnőttoktatás a kiegyezéstől az első világháborúig. Az állam, az egyház és a civil szerveződések szerepe a műveltség terjesztésében.
17. Felnőttképzés Magyarországon 1945-ig. Agrárszervezetek, népfőiskolák és a munkásmozgalom felnőttnevelési törekvései
- Felnőttoktatás a kettészakadt Európában a XX. században. Irányzatok és intézmények. Az állam befolyása, támogatása, részvétele. (Németország példáján bemutatva)
19. Felnőttképzés Magyarországon a második világháború után. Politikai meghatározottság az 50-es években. Funkcióváltozások a 60-70-es években. „Rendszerváltás” hazánk felnőttoktatásában a 90-es években.
20. Felnőttoktatási világkonferenciák
21. Az Európai Unió felnőttoktatási ajánlásai.
22. A távoktatás kialakulása és fejlődése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése