2010. szeptember 19., vasárnap

andan andragógia tételek

TÉTELSOR

A felnőttképzés története
tantárgyhoz



Oktató: Bódi Judit
Csoportok: andragógia szak I. évfolyam (nappali és levelező tagozat)
Számonkérés módja: kollokvium

1.       Az andragógia fogalma. Egyéb rokon fogalmak. A fogalom megjelenése és tartalmi fejlődése.

2.       A felnőttoktatás előzményei: az ókori Kelet társadalmainak nevelési rendszere. Írnokképzés és mandarinképzés.

3.       A felnőttoktatás előzményei: az ókori görög és római nevelés. A szofisták és más filozófusok gondolatai a felnőttek neveléséről.

4.       A felnőttoktatás előzményei: a középkor iskolái

5.       A középkori egyetemek

6.       A humanista iskolák. Humanista gondolkodók a nevelésről, nevelhetőségről.

7.       A reformáció és a könyvnyomtatás hatása a műveltség terjesztésére. Katolikus restauráció: a jezsuiták iskolarendszere.

8.       Református és katolikus kollégium típusú iskolák. Az oratoriánusok és más egyházi felnőtt-nevelési törekvések.

9.       A XVII. század, mint átmeneti időszak a felnőtt-nevelés történetében. Comenius gondolatai a nevelésről, a felnőttek neveléséről

  1. A felvilágosodás eszméinek hatása a felnőttek nevelésére. Az intézményes felnőtt-nevelés kezdetei Európában.

  1. A felnőtt-nevelés informális színterei a felvilágosodás idején. Könyvtárak, egyesületek, olvasókörök, irodalmi szalonok.

12.   A felvilágosodás hatása a magyar felnőtt-nevelésre. Gondolkodók, művészek, közéleti személyek a felnőttek neveléséről. A felnőttoktatás és művelődés színterei hazánkban ez időszakban.

13.   Tessedik Sámuel szarvasi iskolája.

  1. A XIX. század gondolkodóinak nevelési eszményei. Keresztény, szociális és népnevelési törekvések. A munkásmozgalom szerepe a felnőttek nevelésében.

  1. Népfőiskolák Európában. A modern népművelés kezdetei.

16.   Magyar felnőttoktatás a kiegyezéstől az első világháborúig. Az állam, az egyház és a civil szerveződések szerepe a műveltség terjesztésében.

17.   Felnőttképzés Magyarországon 1945-ig. Agrárszervezetek, népfőiskolák és a munkásmozgalom felnőttnevelési törekvései

  1. Felnőttoktatás a kettészakadt Európában a XX. században. Irányzatok és intézmények. Az állam befolyása, támogatása, részvétele. (Németország példáján bemutatva)

19.   Felnőttképzés Magyarországon a második világháború után. Politikai meghatározottság az 50-es években. Funkcióváltozások a 60-70-es években. „Rendszerváltás” hazánk felnőttoktatásában a 90-es években.

20.   Felnőttoktatási világkonferenciák

21.   Az Európai Unió felnőttoktatási ajánlásai.

22.   A távoktatás kialakulása és fejlődése


Nincsenek megjegyzések: