2010. szeptember 19., vasárnap

andan andragógia

1.     Az andragógia tudományrendszertani kérdései, belső rendszere, alapfolyamatai, alapfogalom-készlete

v     Zrinszky László: bevezetés az andragógiába
v     Feketéné Szakos Éva: Andragógia és pedagógia (Educatio, 1999. tavasz)
v     Mankó Mária: andragógia I.

1.      az andragógia elhelyezése
2.      az andragógia szóhásználata, kialakulása
3.      az andragógia belső rendszere
4.      az antropagógia rendszerében érvényes folyamatok

Az andragógia elhelyezése

Antropagógia: egységes embernevelési tudomány
(antropagógia ¹ antropológia – Zrinszkinél javítani kell)

A szó megjelenése az 1920as évekhez kapcsolható: „Medinszkij” megfogalmazza, hogy az ember születésétől a haláláig egy nevelési folyamat részese, ezt a folyamatot Antropagógiának nevezte.
Felosztás:
1.      pedagógia – felnövekvő nemzedék nevelésével foglalkozó terület – 3-(16)-18 év
2.      andragógia – az ember haláláig tart
DE
1990-es évektől egy 3. tudományterület kapcsolódik ide:
3.      gerontagógia  ¹ gerontológia – T. T. TEN HAVEN (1962): az öregek nevelése
gerontológia: Nascher nevéhez fűződik (XIX. sz.) – geriátriai társaság észrevette, hogy az idős emberek psy problémái hamarabb megoldódnak, ha mentálisan is rendben vannak. Nem foglalkozik a szellemi képességekkel, ezzel a gerontagógia foglalkozik.

Mai álláspont

andragógia: a nyugdíjas korig
gerontagógia: nyugdíjtól a halálig
pedagógia: ugyanúgy 3-(16)-18


ANTROPAGÓGIA
                                                                                              Modern értelmezés (1990-)




            Pedagógia                               Andragógia                  Gerontagógia               (Gerontológia)

Antropagógia: Egységes embernevelés tudománya. A szót Medinszkij használta először az 1920-as években.

(a gerontagógia mint harmadik kor szerepel a szakirodalomban)

Érdemes a gerontagógiai korban levők szellemi képességeit fenntartani, mert ma sokkal tovább él egy ember, mint szellemi frissessége fennáll-
A harmadik kori aktivitások, pl.: klubok, a mentális állapot karbantartását szolgálják. Ez nem elég, a szellemet is ápolni kell. Az eredmény éppoly jó lehet, mint fiatal korban, csak több idő kell hozzá.
Fontos az iskolai rendszer, mert csak az léphet tovább, aki teljesít (a teljesítés számonkérése jobban igénybe veszi az agyat)

peidagogosz: tevékenység, amelyet a rabszolgák végeztek – iskolába kísérték a gazdagok gyerekeit.

Az andragógia szóhasználat, kialakulása

andragógia: műszó. andr = férfi, gógia = vezetni.

A XIX. sz. első felébe Alexander Kapp használja először ezt a szót (nem Herbattól származik, de Kapp kortársa)

Herbart: az ember fejlődése:
a psy elvégez mindent, ami ahhoz szükséges, hogy valaki harmonikusan élhessen , csak önképzésre  van szükség, ezért nem kell vezetni sem. Ebből kifolyólag szerinte nem jó elnevezés az andragógia. Herbart hatására – aki befolyásos, nagy tekitélyű tanár volt – elfelejtődik a kifejezés.

A kér világháború között kerül újra el a kifejezés Rosenstok révén. Az iskolán kívüli módszerekkel kapcsolatban használja: metodikai különbség van a felnőtt- és a gyerekoktatás között. Zsidó származása miatt Amerikába megy, újra feledésbe merül a kifejezés. A közös csak annyi Kappal, hogy másképp kell viszonyulni a gyerekhez és a felnőtthöz.

A világháború után Hanselmann használja a fogalmat neurotikus betegek reszocializálására.

Knowles: pedagogiai és andragógiai folyamatok között tesz különbséget
A XX.sz.-ban Knowles volt, aki a pedagógiát és az andragógiát módszertanilag megkülönböztette.

Knowles andragógia felfogása:
Jellegzetesség
Pedagógiai modell
Andragógiai modell
A tanuló fogalma és énképe
Függő személyiség. A tanár dönti el, hogy mit, mikor és hogyan tanuljon és az értékelést is ő végzi.
Önirányító személyiség, de ha gyerekként (függő személyiségként) kezelik, akkor gyerekként viselkedik. Feladat: Az önirányítás képességének kifejlesztése.
A tanuló tapasztalatai
Kevés tapasztalat.
Sok és eltérő tapasztalat, forrása a tanulásnak. Feladat: Nyílttá kell tenni a tapasztalatokat.
Tanítási mód
Átadási technikák. pl. előadás
Csoportos beszélgetés, vita, problémamegoldás, egyéni tanulás.
Tanulási irányultság
Tárgy központú. A tanulás előírt tartalmak elsajátítását jelenti. Tantárgyak logikája.
Szükséglet központú. A tanulás az életgyakorlat segítője. Feladat: A tudásszükséglet fejlesztése.
Tanulási készség és motiváció
Életkorfüggő, külső nyomásra történik.
Erős belső motiváció, az élet követelményeinek akar megfelelni.


reflexív tudás = materiális tudás + alkalazási képesség + újrarendezés. Akkor leszel sikeres, ha gyorsan tudsz az adott helyzetekhez viszonyulni.



SAMOLOVECEV
Új általános tudomány definiálása: neveléstan, neveléstudomány = tartalmazza mindazt, ami az andragógiában és a pedagógiában közös.
másrészt elkülöníti a pedagógiát és az andragógiát
Az andragógia 3 alapvető mozzanata:
1.      XIX. sz-ig – az andragógia teljes egysége a pedagógiával
2.      XIX. sz. második fele – leíró, deduktív szakasz; általános pedagógiai és szociológiai alapelvek alkalmazása a gyakorlatra
3.      II. vh. után – viszonylag önálló tudománnyá vált.

Az andragógia belső rendszere

1.      Iskola rendszerű felnőttoktatás
-         minden iskolai aktivitás, ami állami végzettséghez kapcsolódik (dolgozók általános iskolája, gimnáziuma, szakközépiskolája, posztszekunderi, posztgraduális, graduális képzés)
-         pótló, segítő, vezető funkció
2.      a személyzeti munka andragógiája
-         munkaerőpiachoz kapcsolódik
-         cél: rendelkezésre álljon a szervezeti stratégiát támogató humán erőforrás
3.      a szociális munka andragógiája
-         a hátrányos helyzetű felnőttek fejlesztésével foglalkozik
-         az andragógia pótló funkcoóját valósítja meg
4.      kriminál andragógia
-         az elítéltek reszocializációs és reedukációs folyamatokkal foglalkozik
-         kezd leválni a szociális munka andragógiáról
5.      a tanácsadás andragógiája
-         felnőttnevelési funkció
-         főleg távoktatásban
-         szervezési folyamatok szervezésében is részt vesz ez a terület

T.T. ten Have felosztása
(holland)
Agógia
andragógia                          andragógika                                    andragológia                                      agológia
1.      általános és elméleti
2.      andragógiai technológiaia
3.      andragógiai kutatás módszertana
4.      szak-andragógiák

andragógia: a felnőttel való tényleges foglalkozás
adnragóika: alapelvek, eszmék, módszerek együttese
agológia:a munka általános tudománya
andragológia: tudomány, amely az andragógiát és az adragógikát tanulmányozza

Főleg a hollandok próbáltak rendet tenni ebben a témakörben (feketéné Szakos Éva cikke):
Van e értelme szétválasztani az andragógiát és a pedagógiát?
1.      szeparációs törekvések – szét kell választani
2.      integrációs törekvések: nem kell   szétválasztani.

DURKÓ MÁTYÁS
andragógia: felnőttnevelés.

felosztása a domináns nevelési cél és tartalom szerint:

1.      általános irányú
2.      szakirányú
3.      közéleti-közösségi
4.      szociális
5.      kriminálandragógia
6.      katonai

Didaktikai felosztás

1.      iskolarendszerű: kötött, államérvényes végzettség
2.      tanfolyamrendszerű: átmenet az iskolán kívüli és az iskolai oktatás között. unkahelyi, vagy szakágazati érvényességű végzettség
3.      iskolán kívüli: a kulturális javak közötti az önkéntes választási szabadságra épít

szervezeti felosztás

1.      formális: hierarchikus, kronologikus lépcsőfokok az elemi iskolától az akadémiáig, teljes idős
2.      informális: egész életen át tartó folyamat, az egyén benyomásokat, értékeket és tudást sajátít el, mindennapi tevékenysége során
3.      nonformális: szervezett,  formális rendszertől elkülönülve zajlik, maximálisan kielégíti egy vevőkör szükségleteit

La Belle: a gyakorlatban a három nevelési mód nem különül el egymástól, hanem egy időben van jelen. Néha harmonizálnak, néha rivalizálnak egymással. A tanulás jellegét a dominancia dönti el.

Andragógiai alapfolyamatok

szocializáció: a társadalomba illeszkedés spontán folyamata. Ne céltudatos, nem szándékolt. Amikor észrevétlenül ránk ragadnak a dolgok, pl.: nem lehet könyv nélkül lefeküdni, kisgyermekkorban kialakuló szókincshasználat.
Egész életünk alatt végigkísér minket, de bizonyos szakaszokban erőteljesebb, mint a nevelés és a művelődés, pl.: amikor valaki új közösségbe kerül.
Tapasztalati úton jut el hozzánk az információ.

nevelés: céltudatos és bipoláris )kétoldalú) tevékenység. A társadalmi célok a fontosak, ez határozza meg a nevelést.
Létrehozza a maga intézményrendszerét. A legnagyobb befolyásolási terület.
Kétoldalú folyamat a nevelő és a nevelt között. Az aktivitás nem egyforma a két oldalon, minél kisebb életkorú a nevelt, a nevelő annál aktívabb, ő tűzi ki a célokat.
Körülbelül a felnőtté válás esetében, normál esetben, a nevelt aktivitása nagyobb lehet a nevelőnél, a nevelt tudja a célt, csak segíteni kell: önnevelés folyamata.
Akkor súlyos, amikor a pedagógia területéhez tartozik. Pótolhat szocializációs folyamatokat is!
A kor előrehaladtával egyre kevésbé fontosabb (normális esetben), és felváltja az önnevelés.

művelődés: a kulturális javak elsajátítása közben bekövetkező személyiségváltozás, optimális esetben személyiséggazdagodás. A művelődő ember szabadságát feltételezi. Az egyén aktív. Az életkor előrehaladtával megnő a szerepe a saját választásnak.

Gáspár László foglalkozott ezeknek a folyamatoknak az egymásra épülésével. A szocializáció bizonyos szintje nélkül nem lehet bekapcsolódni a nevelés folyamatába, a nevelés bizonyos szintje nélkül nem lehet bekapcsolódni a művelődés folyamatába.
A szociológiai szint ontológiai elsőbbséget élvez a nevelés és a művelődés területével szemben.

A művelődés: nembeliségünk (emberiségünk) újratermelése.
A szocializációs hiányok pótolhatók nevelési folyamatokkal, kivéve olyan szocializációs hiányokat, amelyek érzelmi töltésűek és nagyon fiatal korhoz kötődnek.
0-3(6) éves korig meg kell, hogy érintse a gyereket a szeretet, és a biztonságérzet. Ha nem, psy gondokat okozhat. A nevelési hiányok művelődési folyamatokkal pótolhatók.

                                   ANDRAGÓGIA
                                   (Medinszkij                                                    
            PEDAGÓGIA                         ANDRAGÓGIA                                 GERONTOLÓGIA
            0-3-(16)-18     ®                    nyugdíj             ®                   
S    z     o     c     i    a    l     i     z    á    c    i   ó
N  e  v  e  l  é  s      ¾            Ö  n  n  e  v  e  l  é  s
M     ű     v     e     l     ő    d     é     s



Feladat


Szocializáció                                        Nevelés                                               Művelődés
tönkrement házasság                            pszichológiai kezelés                            vallás:a”többet
új házasság,                                         iskola                                                  akartam tudni
kitiltás a családból,                              sport                                                   róla”
új iskola                                              hitközösség
bandák
kizárás az iskolából (utca)
hitközösség
börtön
munkahely
vissza a családhoz

börtön: totális intézmény:
-         szabályok működtetik !!! – reszocializációs jellemzők
-         az élet minden színtere, mozzanata itt zajlik


Elemezni a szocializáció, a nevelés és a művelődés viszonyproblémáját a szemléltető film alapján. (Gáspár László elmélete)

Nincsenek megjegyzések: