2010. szeptember 19., vasárnap

andan öööööö.... lőfegyver :)

antropagógia=pedagógia+andragógia+gerontagógia
India- brahma, kastrija, raisja, súdra  Véda
Kína- alap, járási,tartományi. alapfokú,tartományi, birodalmi v.
Görögök – Spárta : krüpteia próba; Athén: Grammatisztész, Kitharisztész, Palaisztra, Gümnaszion;Filozófusok: szofisták- fontos az érvelés, vitatkozás, retorika, első felnőtt nevelők, $tanítanak,vándor
Szókratész legfontosabb önismeret, tapasztalat, beszélve tanított,
Platón- állam,törv., kétkezi,katona,filozófus, iskolarend. 50év felett
Arisztotelész- nagy sanyi nevelője, erényesség tudás nélkül
Róma-  vir bonus(derék férfi) gyakorlatias, hagyomány, alap, k.,f. 7 sz.m.,
Középkor- bencés rend. alap, liturgia(cantus, lectura);Nagy Károly
műv.min. Alciun új isk.rend.: plébánia, kolostro, székesegyház
Egyetemek: 1088 Bologna, Párizs Sorbone, rektor-dékán; bolognai- demokratikus, olasz,krakkói, spanyol; párizsi- hierarchikus,egyházi, fr.,ang., né
karok- fil6, jog,orv4-5,teológia 8, fokozat: licentiatus, baccalauveritas, magister, doctoratus
Reneszánsz: tudós,panteizmus,ókor,polgár, anyanyelv,nyomtatás; Erasmus:gyermek alaktalanság, nevelő formál, utánzás, Montaigue: önálló gondolkodás, lényeg
Reformáció: Luther 1517, mély vallásosság, szigorú újítás, tudományok
háttérbe szorulnak, 1530- iskola nagy hatalom, rendszerek:
Luther: 1.nép oktatás(í,o,sz.+hit) külön fiú,lány 2. plébánosok képzése (latin grammatika, görög, dilektika, retorika, poetika) 3. teológusok képzése(latin,görög, héber, német)- alapoktatásba beleszivárog a hit. könyvnyomtatás. Melanchton- gyakorlati isk. reneszánsz klasszikus műveltség+ pietast. Trozendorf isk- római köztársaság modellje. kollégium típusú isk. (alap közép akadémia) ; protestáns (egy épület, preceptorok, nincs tanárképzés, teológia) katolikus (3 intézmény, képzett tanárok, csak papoknak)
Rekatolizáció: tridenti zsinat, jezsuita rend, Loyola St. Ignác katinai rend, terjeszkedés. első iskolaszabályzat 1599 Ratio Studiorum. egyszég: tananyag, könyv, módszer, bevezeti : osztály, tanév, tanóra, év végi vizsga
modern korba való átmenet 15-17szd.:
Néri St. Fülöp katolikus, nevelési társaság-> oratórium-világi papok közös vallási gyakorlata. iskola: Keresztény tanítás Iskolája (utcai gyerekek, rendszeres, vallási nevelés, alap) később felnőttek is. első nyilvános könyvtár 1581, pápai támogatás->fr, holland. NŐneveléls elkezdődik. Katolikus leánynevelő Intézmény (vallás,erkölcs, alap, házi) Amos Comenius- teológia külföldön, pánszofia megalapítója (tudományok tudománya)legalapvetőbb fogalomra lehet visszavezetni a tudományokat, 1650 Sárospatak, kollégium ,7 osztályos pánszofikus iskl. csak az első 3 oszt. tudja megcsinálni,gyerek nevelehtő, jó tanító, közösségben, didaktika, alapok. 1. szemléletesség(Orbis picture-olvasó könyv) 2. tudatosság(elemzés, értékelés) 3. rendszeresség 4.övetkezetesség (életkori sajátosságok)
. kisgyermekkor iskolája (család, 4.6, közösség).gyermekkor iskolája 6-12,. serdülő 12-18év,ifjúkor v egyetem 5év, külföld .
Felvilágosodás: Bacon: tapasztalat fontos, Descartes: gondolkodás is fontos, Pascal: érzelem (anglia->fr, né) polgárság: evilág, anyagi javak, munka, gyerek, boldogság keresése, gentleman-sikeres, boldog (egészség,jókedv,jó cselekedett, tudás); gyerek lelke alakítható- tabula rasa; fr Ronssean :gyerek jó, társadalom teszi bűnössé. vissza a természetbe 0-2 szeret,2-12 tapasztalat, 15 értelmi, 15- visszatérhet a társadalomba; Helvetius: állam feladata nevelés irányítása, né: Leibnitz: született képességek, fejlesztése; filontrópisták: iskolákat alapítanak, szeretett, személyiség,  neohumanisták: klassz.+term.tud. Pestalozzi: iskola kisérletei mind kudarc, elesett gyerekek, tanulás+munka, stans-i kísérlet, Neuhof- csavargó, alap, erkölcs, valls, munka
Művelődés ügye: könyvtárak, újságok, szerzői jogvédelem, tudományok fejlődése (szakmai egyetem, szakkönyvtárak) 1759 British museum and librang; olvasókörök, egyesületek, egyletek kora, enciklopédiák.
Szervezett oktatás :vasárnapi iskolák, 1. gyerekek- vallás, erkölcs,alap Robert Raikes(konyhában tanít), 2. felnőttek Hannah és Martha More tartottak vasárnapi iskolákat, ezek elterjednek 3. fiataloknak is felzárkóztatás, szakmai ismeretek -> ipartanodák
19szd. term.tud., Comte, Spencer tevékenységekhez tudást kapcsol1. önfentartást közvetlenül szolgálja (evés, ivás) ->term. megismerése 2. önf. kökzvetett (gondolkodás ->tudomány) 3. utódok felnevelése (filozófia, biológia, lélektan) 4.társd., politika (töri,szoci) 5. szabadidő(művészet) evolucionizmus: Darwin, Lamarch természetes kiválasztódás. marxizmus, materalizmus; Nottigham 1798 önálló iskola, elesett felnőttek Don Bosco pap munkások oktatását vállalja Adolf Kolping katolikus legényegylet(család, fiatalfelnőttek, témákat járnak körbe) Wichern: együtt életek, bruder a vezető, képzett, alap.szakmai Munkás mozgalma: érdekvédelem, de ehhez ismeretek kellenek->munkásművelődési egyesület Pubokban voltak,
Népfőiskolák: Grundtvig dán evangélikus lelkész 1844, mezőgazdaságban dolgozóknak(szakmai,ált, nemzeti hagyományok)kis csoportok, bentlakásos,hiányosságokból indul ki,nincs meghat. tananyag,állami támogatás, tanúsítványok a végén, nem volt vizsga, nonformális iskola Finnország: Nemzeti Népfőiskola,nagyobb befolyása az államnak Svédország: zene Német: felnőtt oktató intézmény lesz,formális tanfolyamok, hálózati rendszer Népfőiskolai Szövetség, 1920-30 rohamos gazd. fejlődés, sok intézmény, világválság alatt megszűnik, munkanélküliek elhelyezése, vlh alatt erőteljes állami irányítás->Nemzeti főiskola; vlh után demokratikus átnevelés, Ny: dem.gondolkodás, közéleti klépzések K: szocialista dem., munkásokat végzettséghez 1950évek NY: sokszínű,sokféle szervezet K: szovjet minta Dolgozók iskolája (8ált. befejezni, érettségi) gyorstalpaló 60as évek NY: intézményesülés, letisztul a piac, professzionalizálódás, külön szakok,tömegkommunikációs eszközök, kutatások, tantervek K:egységes, törv. szabályozás, kuttás 70es NY: sokan szeretnének tanulni K. semmi vált 80as NY: mindennapi élet(egészség) K: rendszerváltás, megnyílik a piac 90es: nyugati minta követése Világkonferenciák:
magyar: 996 Pannonhalma: bencések tanítanak plébániai, kolostori, káptalani iskolák; 1367 Pécs egyetem, csonka, nincs teológia,nagy lajos halála után válság, 15szd. megszűnik, 1395 Óbuda teljes, szoros kapcsolat bécsi, tanár cserék, 1420as eltűnik, Mátyás király Universitas Istropolitana 1465 Pozsony, Janus Pannonius, Vitéz Jkános, 70es eltűnik, Buda domonkos fősuli, Buda vára (bölcsészet, teológia)->Kassára Felekezeti iskolák: Pázmány Péter: első közoktatási politikus, iskolafejlesztés, papképzés, 1635 nagyszombati egyetem, nőknek intézményes okt. Apáczai Csere János: erdélyben tud. tevékenység,megpróbál magyar encikl.,elkészíti tudományos akadémia tervét; felvilágosodás: Tolnai Dali János: sárospatakon felnőtt analfabéták 1541 3 rész 1777 I.Ratio Educationis Mária Terézia(tankötelezettség,, egyesületek, társaságok, vasárnapi iskolák, Tessedik Sámuel főiskola Szarvason, saját $, 1806 II.Ratio Educationis iskolai rendszer, kötelező magyar nyelv; Egyetemek felvételi 1841 királyi magyar természet tudományos társulat (kis kiadványok, könyvek,folyóiratok, előadások) Eötvös József 1868 Népokt. törv. 6-12 tanköteles, Türr István: népoktatási körök

andan felnőttképzés tételek 13.

13. tétel

A KULTURÁLIS IDENTITÁS, A NEMZETI IDENTITÁS. AZ ÜNNEPEK IDENTITÁST FORMÁLÓ SZEREPE.


A 20. század utolsó harmadára a korábbi kötődések megváltoztak. Identitás válság következett be. Megváltozott az életritmus, a hagyományos társadalmi szerkezetek felbomlottak. Az identitás válság egyik kiváltója a globalizáció, mely átértékeli a nemzeti és a lokális kultúrák szerepét.
A globalizáció olyan folyamat, ami homogenizál, egységesít. A távolság kérdése megváltozik, a távolságok lecsökkennek.

Csányi Vilmos Kultúra és globalizáció c. írásában e két jelenség kapcsolatát mutatja be. Azt állítja, hogy a globalizáció minden hagyományos nemzeti kultúrát fenyeget. A globalizáció hatását és magát, a kultúra kialakulását az ún. primitív társadalmon/csoporton keresztül mutatja be, akinek tagja a homo sapiens.
A modern ember 2-3 ember társaságában szorosabb kontaktusban tölt el néhány órát, és sok órát van együtt több százzal, az utazás, munkahely, városi élet folyamán.  Míg a csoporttársadalmakra 30-40 fő a jellemző. Egy zárt embercsoporton belül a gyermeket nemcsak “valamire” tanítják meg (egy technikára, egy ismeretre), hanem apró interakciókban, kis részletekben a csoport egész kultúráját adják át neki, annak minden finom részletével együtt. Ez az átadás-átvétel érzelmi folyamatok hátterében történik. Csak az élmény teszi az ismeretet maradandóvá.
Minden embercsoportban/társadalomban kialakulnak szociális szerepek.
A legjellegzetesebb szociális változás a kultúra zárványosodás. A tömegtársadalmakban a csoportképződés továbbra is jelen van. Szubkultúrák alakulnak ki valamilyen meghatározó szerint, amelyek kialakítják a saját globális értelmezési rendszerüket. A közös eredet mítoszai, a nemzeti történelem, leginkább pedig a közös nyelv az, ami a szubkultúrák összefogását szolgálja. Tehát a kultúra egymást átfedő csoportok halmazán épül fel, teljesen új szerkezettel.
A zárványosodás, a szubkultúrák megjelenése konfliktusok forrása is.



Identitás: azonosság, önazonosság tudat; önmagunk elhelyezése; önmagunkról kialakított kép; Ki vagyok én? Honnan jöttem? Az identitás közösségfüggő. A változás mindig veszélyezteti a személyiség identitását, a személyes identitást.  (közösségi identitás = kulturális identitás = szociális identitás)
A személyes identitás feltételezi a közösség létét. A közösségi identitás csak az egyének által létezik. A kulturális identitás tehát egy közösség önmagáról kialakított képe.

Három identitásfelfogás:
1.      a felvilágosodás szubjektumáé: Ebben az időszakban elsősorban az identitást úgy képzelték el, mint az emberben a születésétől kezdve meglévő belső magot. Tehát az individuum állt a középpontban. Nem a környezet hatása a fontos.
2.      a szociológiai szubjektumé: A 20. század elején a hangsúly a környezetre, a külvilágra helyeződik át. E szerint a személy identitása a környezetével, a külvilággal való interakciójában (kölcsönös viszony) alakul ki. Az identitás az én és a társadalom közti interakkciók során alakul ki.
3.      Posztmodern szubjektumé: Ahogyan a külvilág változik, amilyen impulzusok érnek, ennek megfelelően alakul a személy identitása.

Az identitás lehet nyílt vagy látens. Látens abban az esetben, ha például kötődünk egy vagy több közösséghez, de ez nem minden pillanatban tudatosul bennünk. Nyílt nemzeti identitásra jó példa az Olimpia vagy a Nemzeti Himnusz.
Az identitásteremtés sajátos változata: a múlthoz való visszanyúlás, a múlt elbeszélése. Ez leginkább a politikára jellemző. A múlt felmutatása bizonyítja jelenünket. A múltteremtés tehát a politika legfőbb eszköze. (pl.: “Ezer év Európa szívében”)

Nemzeti kultúra, nemzeti identitás:
Hol húzódik a nemzet határok? Hol húzódik a nemzeti kultúra határa? (térben és időben) A nemzet fogalma nehezen behatárolható, vitatott fogalom.
Megközelítések: 1.) nemzet: elképzelt közösség
                                    nemzeti kultúra: elképzelt közösség kultúrája
                           2.) a nemzeti kultúra értetődő jelenség, változatlan módon
                                   átörökíthető ® esszencialista felfogás

A nemzeti kultúra szimbólumai nem stabil pontok, folyamatosan változnak.
A nemzeti kultúra jellemzői:
- időben és térben korlátozott
- változás (a nemzeti kultúra tartalma az idő múlásával módosul)
- szimbólum (a nemzeti kultúra szimbólumokon keresztül létezik)
- tanult (megegyezésen alapszik; elsajátítjuk pl. iskolában, családban, médiából, művészeti ágak révén… stb.)
Csak akkor tudunk kötődni a nemzeti kultúrához, ha vannak hordozói, szimbólumai.
A globalizáció hatására felerősödik a nemzeti kultúra iránti igény Þ hibrid kultúra, multikulturalizmus (sokféle kultúra egy helyen),  homogenizáció (uniformizált kutúra)
Eredményei: - multikulturalizmus
                     - uniformizáltság
                     - hibrid kultúrák
                     - a nemzeti kultúra gyengülése
                     - migráció
                     - konfliktusok
Identitás politika: pl. a letelepedés/munkavállalást feltételekhez kötik, állampolgárság felvételét szabályozzák, a bevándorlás korlátozása, az állam küzd a globalizáció ellen

Kulturális identitás:


Identitás: önazonosság tudat, hovatartozás kérdésére ad választ. Az egyén hovatartozása nem stabil dolog, hanem az élet során változik. Ebből következően a másik fontos állítás az, hogy az identitás nem állandó, stabil, hanem változó jelenség. (A rendszerváltás előtt 1-2 munkahelyen eltöltötte az ember az életét. Ha túl sok munkahelye volt, már gyanús volt. Manapság ennek az ellenkezője látszik. Ha új munkahelyre kerülök az új csoportnormákat jelent, életritmus-változást, megváltozatja a kapcsolatrendszeremet.

Stuart Hall: A kulturális identitásról:

Az identitás bizonyos idő alatt végbemenő tudat alatti folyamatok során alakul ki, nem születik velünk a tudattal egyidőben. Mindig folyamatban van, mindig alakul. Ezért nevezzük identifikációnak és tekintsük folyamatnak.

Anthony P. Cohen: A kultúra, mint identitás egy antropológus szemével:


Kulturális identitásról pedig csak abban az esetben van értelme beszélni, ha feltételezzük, hogy ennek a közösségnek vannak tagjai, akik kötődnek valamilyen módon a közösséghez.
Mi kell ahhoz, hogy egy közösség esetében identitásról tudjunk beszélni?
1.      Egy jelrendszer. Szimbólumok kellenek. Ha ezek nincsenek meg, akkor nem tud az egyén mihez kötődni, nem tudja kifelé megmutatni, hogy ki ő.
2.      A kultúra fogalmát úgy értelmezzük, hogy összetart, ugyanakkor megkülönböztet. Ez az identitás esetében is igaz.
3.      A közös vonások keresése, felmutatása (amiből a szimbólumok lesznek). Egy szándék, hogy egyetértünk bizonyos dologban.

A nemzeti kultúrával kapcsolatban két felfogást lehet megkülönböztetni:
1.      esszencialista: e felfogás, elképzelés szerint a nemzet nagyon-nagyon régóta létező, lényegét tekintve változatlan jelenség. Ez a nézet a két világháború között volt nagyon elterjedt (Trianon miatt). Ezer éve mi magyarok itt Európa szívében.
2.      konstruktivista: a 70-es, 80-as években terjedt el. A nemzet egy elképzelt közösség. Egy társadalom az államhatárokon belül rendkívül összetett, heterogén, mert vannak kisebbségek, bevándorlók, stb. Amikor nemzetiségről beszélünk, megpróbáljuk őket közös nevezőre hozni.
Murai véleménye szerint mind a két felfogás túlságosan szélsőséges. A kettő között van az igazság.














CSIDER SÁNDOR: MÚLT ÉS JÖVŐ: JELENIDŐBEN. ÜNNEPRENDEZŐKNEK AZ ÜNNEPRŐL:

ÜNNEP fogalma: talákozás az egyetemes értékekkel, a legtisztább érzésekkel, a szeretet, a boldogság, a szabadság, a játék világa, a közösséhg erősítője, a hétköznapok megszakítója, az arra érdemes történések emlékezetben tartása, a közösség szórakoztatója. Gondolatok, tettek emelkedettsége hatja át.
Az ünnep olyan – kitüntetett térben és időben zajló – eseménysor, melyen a közösség az önmaga megmaradását, erősödését, törekvéseinek érvényesítését szolgáló történésekről, alkalmakról, személyekről emlékezik meg. Az ünneplők ilyenkor általuk ideálisnak tartott, teljes életet élnek.

Ünnepek fajtái:  - Tradicionális ünnepek (isteni adomány)
   - Politikai emlékünnepek
   - Ember alkotta ünnepek
   - Csoportérdekeket megjelenítő ünnepi alkalmak

Az ünnep jelenbe hozza a múltat. A mindenkori hatalom kiválasztja, hogy a magyar nemzet történelmében milyen megőrzésre érdemes események voltak és azokat a jelenbe hozza.

Kiválasztás alapja: ami a saját hatalmát erősíti.
Az ünnep a jelenbe hozza a jövőt. Az ünnepek a nemzeteknek bíztató jövőtudatot ad.
Az ünnep a jelenről szól. A nemzet jelenlegi gondjairól szól. A nemzet gondjait elfogadtatni vagy megváltoztatni, élezni vagy tompítani próbálja.

Három nemzeti ünnepünk: márc.15-e, aug.20-a,okt.23-a. Aug.20-a állami ünnep is. Pompás körülmények között szimbolizálja az államot. Okt.23-a kettős ünnep: a függetlenség kikiáltásának napja és a köztársaság kikiáltásának napja.
A nemzeti identitást erősítik: január 22-e a magyar kultúra napja, márc.15-e.

Együtt vagy külön ünnepeljünk?
Jó külön, mert: lehetőséget ad az eltérő nézetűeknek eltérő módon ünnepelni, választhatunk, hogy hova megyünk, érvényesül a pluralizmus(sokszínűség). De kellenek olyan ünnepek is, amelyeket együtt ünnepelünk, mert amelyik nép nem tud együtt ünnepelni az elvész.
A nemzeti ünnepek alkalmasak a hatalom hitelesítésére.Pl: szónokok megválasztása(ismert emberek), ingyenesség, kitüntetéseket adnak át, személyes találkozások.

Eltörölt ünnepek: márc.21-e a tanácsköztársaság kikiáltása, ápr.4-e a felszabadulás, nov.7-e a nagy októberi szocialista forradalom.
Egy nemzet a más nemzet ünnepeivel lehet befogadó vagy nem befogadó. Ami egyezik a néplélekkel, azt átveszi, ami nem, azt nem.

Ünneprontás módszerei: betiltás, szétverés,ellentétes jelszavak bekiabálása, ellenünnep rendezése,kompetens személy távolmaradása, tüntetőlegesen távol maradás.

Ünnepek jövője:
Az volna a jó, ha boldogságünnepek lennének! Az ünnep szépsége a leggyakrabban a családi otthonokban ragyog fel. Az otthoni ünnepet azért szeretik sokan, mert ott érzik igazán biztonságban magukat. Naponta onnan indulnak és oda érkeznek. Nem kell „viselkedni”. Engedélyük nélkül senki nem lépheti át a küszöböt, de vendéget bármikor hívhatnak. A tömegrendezvények közül különösen azok népszerűek, amelyeken az emberek kisebb közösségekben is részt vehetnek.  Családok, barátok, munka- vagy iskolatársak együtt sétálhatnak egy vásári forgatagban, szórakozhatnak a majálison, nézhetik a tűzijátékot.


Néhány ünnep: június utolsó vasárnapja: bp-i búcsú( az utolsó szovjet katona elhagyta az országot),május utolsó vasárnapja: gyereknap+ az I vh hőseit ünnepeljük, június 16-a: Nagy Imre és társai újratemetése,aug.19-e: pán eu-i pik-nik(az NDK polgárai áttörték a vasfüggönyt).

andan felnőttképzés tételek 12.

12. tétel

A KULTÚRA SZIMBÓLIKUS FELFOGÁSA


Kulturális antropológia nem törvénykereső, hanem értelmező tudomány. Olyan kultúra felfogás , mely azt mondja, hogy a kultúra egy közösség által létrehozott jelentések halmaza.

A kultúrát a közösségek által létrehozott jelrendszernek tekintjük. Ez a fajta felfogás a 60-as évektől terjedt el és összefügg a szemiotika térhódításával. Tehát vannak jelek, s mögötte meghúzódó jelentések.
Szimbólumok jellemzői:
-  közmegegyezésen alapulnak: az adott közösség elfogadja
-  vannak tudatosan és öntudatlanul használt jelek a kultúrában (tudatos pl.: nemzeti szimbólum, nem tudatos, ha automatikusan használjuk azt, ezek az evidenciák, természetes módon élünk velük
- vannak állandósult (vagy viszonylag állandósult) és változó szimbólumok (állandósultnak tekinthetők pl. a nemzeti szimbólumok)

A szimbólum: maga a jel, metafora, szimbolikus, túlmutat önmagán. Szimbolikus antropológia: a kultúra jelekből áll, melyeknek mi jelentést tulajdonítunk. A kérdés az, hogy hol találkozunk ezekkel a jelentésekkel. A szimbólumok közösségfüggők, térben és időben találkozhatnak. A kultúra bármit képes szimbólummá változtatni, a társadalom bármely jelensége szimbólummá válhat. A mindennapi élet vizsgálatához a szimbólumokat hívják segítségül az antropológusok.

A szimbolikus antropológia képviselője C. Geertz volt.  Kultúrafelfogása szemiotikai alapú és leginkább az ún. szimbolikus antropológiához áll közel. A szimbolikus antropológia a kultúrát jelentések halmazaként fogja fel, amelyet a közösség tagjai szimbólumokon keresztül sajátítanak el, ill. kommunikálnak egymással. Geertz szerint az eszköz, amellyel a jelentéseket feltárhatjuk, az interpretáció. A kultúraelemző feladata - mondja Geertz - az, hogy az emberi viselkedés szövevényes hálóját feltárja.
Geertz a kult. antr. legalkalmasabb műfajának az esszét és nem a tudományos értekezést tartja.
Geertz a kultúra elemzésénél nem tartja járható útnak a pszichológiai megközelítést. A szimbólumok megértésénél “cselekvőre orientáltnak” kell lenni.

Lényege, hogy az adott kultúrában élők hogyan jelenítik meg önmagukat. Geertz szerint a megértést célzó kulturális elemzésnek rendkívül aprólékos leíráson kell alapulnia, mivel az antropológus célja elsősorban nem az, hogy elvont általánosításokat javasoljon, hanem inkább az, hogy a lehető legfinomabban értelmezzen egy szorosan körülírt kulturális rendszert, így tehát kezelni tudja összetevőinek együttesét. Szerinte a megfelelő műfaj az antropológiában az esszé.

Geertz szerint a kultúra elemzése befejezhetetlen, Sűrű leírás c. műve is erre mutat. (Ritka leírás: csak a tényekre korlátozódik, míg a sűrű leírás: a tények és a köztük lévő viszonyt takarja.


A kultúra leírásával kapcsolatosan két fogalmat különböztet meg Geertz:
1. ritka leírás: egy adott kultúrában megtaláljuk a kultúra jeleit, de nem értelmezzük őket, nem nézünk mögéjük, csak leírjuk
2. sűrű leírás: az adott jelenségnek többféle értelmezése is lehet, attól függően, hogy milyen szituációban használjuk, tehát kontextusfüggő (hatféle jelentésréteget ír le Geertz attól függően, milyen kontextusban történik)
A fogalom értelmezéséhez Geertz az emberi cselekedet egyik módját a kacsintás példáját mutatja be. Ritka leírásban a kacsintás csupán szemlehunyás. Ennek az egyszerű cselekedetnek azonban nagyon sok jelentése lehet azáltal, hogy ki, mikor, milyen környezetben hajtja végre ezt a cselekedetet. Sűrű leírásban tehát már nem csupán szemlehunyásról van szó, hanem jelet adunk, aminek többféle értelme is lehet a szituáció függvényében. Az antropológia feladata Geertz szerint a sűrű leírás.
A szimbólumok megértésénél „cselekvőre orientáltnak kell lenni”. Ez azt jelenti, hogy egy adott kultúrát csak akkor ismerhetünk meg, ha megismerjük, hogy az abban a kultúrában élők hogyan gondolkodnak magukról. Akkor tudunk kérdéseket feltenni az adott kultúrának, ha ismerjük azokat a fogalmakat és összefüggéseket, amelyeket a kultúra tagjai használnak (résztvevő megfigyelés!).


CLIFFORD GEERTZ: Sűrű leírás: Út a kultúra értelmező elméletéhez:

Néprajz: sűrű leírás. Az etnográfus valójában összetett fogalmi struktúrák sokaságával kerül szembe, számos struktúra egymásra rétegződik vagy összegabalyodik. Ezek a struktúrák egyszerre idegenek, szabálytalanok és rejtettek, s neki kell kitalálnia, hogy először miként ragadja meg, majd hogyan mutassa be őket. S így áll a dolog működésének már legföldhözragadtabb szintjén, a terepmunka őserdejében is: az adatközlők kikérdezésében, szertartások megfigyelésében, rokonsági kritériumok kiválasztásában, a tulajdonviszonyok kinyomozásában, a háttartások összeírásában… azaz a kutatási napló megírása során.
Sűrű leírás: egymásban nyúló rendszerek összessége, egy kontextus leírása. (A tények és a köztük lévő viszony.) Egy nép kultúrájának megértése azt jelenti, hogy ezt a népet a nélkül tartjuk normálisnak, hogy sajátosságait lefokoznánk.
Azt akarjuk megmutatni, hogy miből áll az antropológiai értelmezés: a társadalmi beszélgetésgörbe kinyomozásából és megfigyelhető formában történő rögzítéséből. Az etnográfus feljegyzi a társadalmi beszédet, leírja. Az etnográfiai leírásnak tehát három jellegzetessége van: értelmező; a társadalmi beszédfolyamatot értelmez: a kérdéses értelmezés abból áll, hogy a beszéd „jelentését” megpróbáljuk kiszabadítani esetleges körülményeiből, illetve tanulmányozható formában rögzíteni. A kutatás akkor jelent előrehaladást, ha mélyrehatóbb, mint az előzőek.

Sűrű leírás c. mű elemzése:
A Sűrű leírás című esszében a kultúra fogalmának, értelmezésének és az  elmélet alkotásnak a gondolati lényegét találjuk.
Geertz kultúra-fogalma lényegében szemiotikai jellegű. Max Weberrel együtt úgy véli, hogy az ember a jelentések maga szőtte hálójában függő állat.
Geertz azért hangsúlyozza, hogy a kultúra elemzését nem törvénykereső, hanem a "jelentés nyomába szegődő értelmező tudománynak" tartja, mert ha meg akarunk érteni egy tudományt, először nem elméleteit vagy eredményeit kell megtekintenünk, és nem azt, amit hívei mondanak róla, hanem azt kell megnéznünk, hogy mit csinálnak azok, akik a gyakorlatban művelik. Ez az operacionalizmus.

A kulturális jelenségek leírásának négy jellegzetességét emeli ki Geertz, melyek a következők:
A kultúra tanulmányozása során először értelmezzük, hogy mit terveznek, vagy mit gondolnak, hogyan terveznek adatközlőink, majd ezeket az értelmezéseket rendszerezzük - elmosódik a határ a kultúra, mint természetes tény és a kultúra, mint elméleti entitás között. Az antropológiai írások másod- és harmadkézbeli értelmezések. Ezek az értelmezések tehát fikciók; a fictio szó eredeti jelentése vonatkozik rájuk: „csináltak”, „alakítottak”.
A néprajzi beszámolóban azt értékeljük, hogy mennyire képes tisztázni, hogy mi történik ezeken a helyeken, mennyire tudja enyhíteni tanácstalanságukat, ami természetszerűleg fakad abból, hogy ismeretlen háttér előtt történő, szokatlan cselekedetekkel kerülünk szembe.
Az etnográfus „feljegyzi” a társadalmi beszédet: leírja.
Nem a nyers társadalmi beszédet jegyezzük le (vagy próbáljuk lejegyezni). Ehhez közvetlenül nem férünk hozzá, mert, kivéve igen esetleges és speciális körülményeket, nem mi vagyunk a cselekvők. Csakis azt a kis részét tudjuk lejegyezni, amelyet adatközlőink meg tudnak velünk értetni.

Összefoglalva: Az etnográfiai leírásnak tehát három jellegzetessége van: értelmező; a társadalmi beszédfolyamatot értelmez: a kérdéses értelmezés abból áll, hogy a beszéd „jelentését” megpróbáljuk kiszabadítani esetleges körülményeiből, illetve tanulmányozható formában rögzíteni. Az ilyen leírásnak azonban Geertz szerint van egy negyedik jellegzetessége is: mikroszkopikus.
Elemzéseink azért méltók általános figyelemre, létüket az indokolja, hogy tágabb összefüggésekre is kiterjeszthetők, s elméleti következtetések vonhatók le belőlük.

andan felnőttképzés tételek 11.

11. tétel

A KÖZÖSSÉGSZERVEZÉS FOLYAMATA. A KÖZÖSSÉGFEJLESZTŐ ÉS AZ ANIMÁTOR MUNKAMÓDSZEREI, A JÁTÉK, MINT MUNKAESZKÖZ. AZ ANDRAGÓGIAI FOLYAMAT TERVEZÉSE ÉS SZERVEZÉSE. ELLENŐRZÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A FELNŐTTOKTATÁSBAN. A CSOPORTTAGOK TELJESÍTMÉNYÉNEK ELEMZÉSE AZ ANIMÁCIÓS CSOPORTOKBAN


Az animációs csoportokban bővülnek a résztvevők ismeretei, fejlődnek készségeik, képességeik. A csoport kulcsembere az animátor. Ő az, aki olyan helyzetbe hozza a közösséget, hogy az magát irányítani képes legyen. Az animátor rugalmasan viselkedik, nem kötődik mereven semmiféle törvényhez, tervhez. A csoporttal együtt él, együtt lélegzik.

A közösségfejlesztés folyamata:


I. lépés a folyamatban a felkérés:
Felkérő lehet önkormányzat, gyakori, hogy valamelyik kulturális intézményből indul el vagy lehet bárki, spontán módon.
Közösségfejlesztést ritkán végez valaki főállásban, megyei „képviselők” vannak, akik összefogják, döntő többségben főhivatás mellett csinálja, pl. szociális munkás (kimegy 1-1 faluba)
Jó, ha az illető a településen kívül él, kívülről néha tisztábban lehet látni, mint aki benne van a folyamatban. Objektívabban lehet látni, egy külső szem másként tekint a folyamatra. Nem elkötelezett a településfejlesztő. Barát legyen, akit felkérünk, olyan valakinek kell lenni, akivel együtt tudunk dolgozni.

II. Felderítés szakasza.
Meg kell ismerkedni a településsel, ahol dolgozom. Felkeresem azokat a színtereket, ahol sokan megfordulnak: kocsma, piac, bolt, kismesterek (fodrász …), orvosi rendelő. Dokumentumokat keresek és elemzek (millenium évében nincs olyan település, amiről ne jelent volna meg valami)
megyei könyvtárak, helyi dokumentumok (önkormányzatok adatai: statisztikai adatok helyben)
Önkormányzat, polgármester megkeresése. Helybeli intézményeket (óvoda, iskola, műv.ház, egyház, ha van: sportlétesítmények, és munkahelyek /néhány helyen még TSZ van/)
Megkeresem a mérvadó embereket (köztiszteletben álló, bölcs, józan paraszti ésszel rendelkező embereket, akik ismerik az életet).  Bejárom a falut, és figyelek:
-hogy folyik az élet? (üresek az utcák, vagy az emberek rendre találkoznak?)
-ízlését a falunak (giccses stb)
-anyagi helyzetét a falunak (rozzant viskók vagy paloták)
-kerteket… stb.
CSALÁDLÁTOGATÁS (a családokat az otthonaikban látogatom meg)
Miről érdeklődök, miről beszélgetek? A falu gondjairól és örömeiről. Hogy milyen problémákkal küszködnek ott az emberek.
Mi mindent kérdezhetünk? (-szeret-e itt élni, -milyen esélyei vannak, -ha nincs munkája, -milyen rendezvényeket látogat, -a polgármester elégedett-e, -közlekedés milyen, -miként fejleszthető a falu, -infrastruktúra, -telefon, -orvosi rendelés időpontjával meg van-e elégedve, -óvoda (vannak-e gyerekek), -bölcsőde)
Viselkedési szabály: szeretettel érkezek, elfogadással, törődéssel, fontosnak tartok őket, a problémáikat. Megérzik, és nyitottá válik a dolog.
Nem intézek el semmit, nem azért mentem oda, nekik maguknak kell megoldani a problémájukat (ez a legfontosabb).
Nem árulom el, hogy miért mentem, azt se árulom el, hogy egy egyesületet akarok alapítani, ha kérdezik; miért jöttem főiskolások vagyunk, gyakorlaton, az a dolgunk …
Hányan megyünk? ketten (Jézus is kettesével küldte a tanítványait)
- egyedül nem biztonságos; biztonsági okból, több szem többet lát (olyat is észrevehetek, amit a másik nem), vagy diktafonra vesszük a beszélgetést, vagy egyik beszélget másik ír.
Miért az otthonában keresem fel?
-saját otthonában nem olyan feszélyezett, közvetlen, bátor, sokkal többet elmond, mint egy hivatalos helyen
-meg akarom a környezetét is ismerni
-a családját is megismerem (ki beszél sokat, feleség vagy férj, férj nem beszél sokat ha a feleség otthon van)
Hogyan jutok el a családokhoz?
1/ egyik módszer: egy családnál elkezdem, az a család ajánl egy másikat, oda elmegyek (de ez bizonytalan módszer, Csider nem így szokta)
2/ van ott egy felkérő, összekötő emberem, hogy amikor kimegyünk, kellő számú család fogadjon. Aki szól, olyanoknak szól, akikkel jóban van = azt szeretik, aki engem bejelent.
De itt van egy hátulütő, nem jutok el a falu mindenféle családjához, mert „János” nem oda küld el, ahol alkoholisták vannak, ahol kosz van, rendetlenség, hanem a „normálisabb” családokhoz küld, a középréteghez.
Még hogy jutok el családokhoz? Egy út a plébános, a plébános nagy tekintély. Szólni neki, hogy tessék meghirdetni, hogy jönnek a főiskolások, fogadják őket szeretettel (nyert ügy ezután)
Mennyi ideig tartson a családlátogatás? Ne túl sokáig (1 – 1,5  hónap)
Mindig kell tartalék családról gondoskodni, mert közbejöhet valami, hogy legyen család aki fogad.

III.A szervezés szakasza.
Folyamatosan jegyzetelek és gyűjtöm a települést érintő problémákat.
Téma szerint csoportosítom a problémákat, és egyben leírom = probléma-lista.
A probléma-listán csak olyan probléma szerepelhet, mely közügyet szolgál. Csak közéleti problémák lehetnek, magán-problémák nem.
Mit kezdek a probléma-listával?
Megmutatom a megbízónak (barát, önkormányzat, intézmény)
Itt van a konfliktus-lehetőség. Elmondom pl. a polgármesternek hogy mennyi probléma van à felmerül, hogy az önkormányzat nem jól dolgozik.
Ütközés esetén ki mellé álljak? Egyik mellé sem elvileg. Oda állok, ahol az igazságot vélem.
Következő lépés: Összehívok 5 embert = ők a központi mag, a nucleus.
Az az 5 ember indítja el a közösség megalapítását. Megmutatom nekik a probléma-listát.
Javasolt: művelődési ház, könyvtár egy kisebb terme, egy vendéglátóhely terme (elegáns vendéglő), klubok, kaszinó, vagy az 5 ember egyikének a lakása.
Milyen szempontok alapján választom ki az 5 embert?
Mérvadó személyiségek – akiket elfogad, becsül a település
Feltehetőleg vállalják a közéleti szereplést és a munkát majdan.
Most össze kell hívni az 5 embernek a falu egészét, és minden házhoz kell küldeni egy meghívást.
Nagyjából 30-40 embernél több nem szokott eljönni a meghívásokra.




IV.Tervezés szakasza.
Van kb. 100 probléma. Ki kell választani, mely problémák aktuálisak az évben.
Erőnkhöz, feltételeinkhez mérten. Határidőt, és a felelősöket választani.
Megvan az éves mutatónk.

V.Akció szakasza.
El kell kezdeni dolgozni. Mi legyen jellemző az 1. akcióra? Milyen legyen az 1. akció?
Látványos, -sok embert megmozgató, -gyorsan viszonylag, hogy meglegyen gyorsan az eredmény, -feltétlen sikerrel záruló (pl faültetés)

VI. Értékelés
Hiányzik egy teljesítmény esetében, ha nincs. Amit nem értékelünk, az nem történt meg, az nem értékes, - így láttatódik.
Rendszeresen szerepelnek a médiában az egyesülés tagjai, mert az követésre méltó. Boldogok az emberek, ha szerepelnek az újságban - helyi, regionális sajtóban.
Ha nem szerepelnek, írunk róluk. Írok vagy íratok magunkról.
+ Naplót kell vezetni, = „csicsás” naplót kell vezetni, tele fényképpel, cikkekkel, stb.
Ettől a pillanattól kezdve az értékelés mindig megtörténik.

VII. Új tervek szakasza
Olyan dolgokkal indítok:
-mely könnyű
-regionális, megyei szervezettel együttműködök a megoldás érdekében.
Lényege az új terveknek: egyre nehezebb feladatokat és egyre több külső intézménnyel együttműködve fogjuk végrehajtani.

VIII. Folytatás szakasza
Kérirányú: befelé, kifelé
befelé: több kisebb csoportra (al-nucleusokra) bomlik a 40-50 fős egyesület
kifelé: társ-nucleusokkal veszi fel a kapcsolatot, dolgozik együtt, egyre nagyobb feladatok megoldására másokkal szövetségeket köt.


IX. Siker, kudarc
Az egyesületi élet megreked, újra jöhet a fejlesztő és újrakezdhető az egész. Nincs két egyforma folyamat, a helyi egyediségek, sajátosságok meghatározóak.
AZ ANIMÁCIÓ ALAPELVEI:
  1. Minden résztvevőt olyannak fogadjunk el, amilyen! Az animátorok valamennyi résztvevőt közönséges embernek tekintik, egyszerűségükben is gyönyörködnek. Mindenki külön egyéniség, s mindenki valami másban tehetséges.
  2. Az emberek létük beteljesítése érdekében képesek önmaguk tálszárnyalására, meghaladására.
  3. Tekintsünk tisztelettel egymásra!
  4. Minden emberben található maga és mások által még fel nem lelt érték, kincs, mégpedig kimeríthetetlen mennyiségben! A vezető segít e kapacitások felkutatásában, felismerésében, és használatba vételében.
  5. Az animátorok az embert magát is „műnek” tekintik, az emberi életet pedig „műalkotásnak”. A résztvevők a foglalkozásokon olyan dolgokat teremtenek, melyek mindaddig nem léteztek, így alkotják folyamatosan újjá önmagukat.
  6. Ne csak olyanok legyünk mint amilyenek vagyunk, mutassuk meg, hogy milyenek szeretnénk lenni. Hamvas Béla: „Az ember saját életét csupán építőanyagoknak tekinti, amit azért kapott, hogy önmaga felé építsen valakit, aki tulajdonképpen önmaga.”
  7. Álljunk mások mellé, igyekezzünk „megmenteni” az embereket minden általunk és nekik okozott rossztól!
  8. Értékeket, módszereket kínáljunk, de hagyjuk, hogy az egyén élhessen azzal, amelyikkel akar.
  9. Az érdemtelenül őrzött régi értékeket próbáljuk meg elengedni, s újakat felvenni, fogékonynak lenni az újra.
  10. Ne hasonlítsuk a tagokat egymáshoz, mindenkit csak addigi önmagához! Ne versenyeztessük a résztvevőket. A játékosok nem egymással, hanem a pályával küzdjenek. Győztes az lehet, aki egy feladatmegoldás során többet teljesít, mint az előzőben, s kevesebbet, mint az azt követőben. A vetélkedés ellentéteket szítana a csoportban. Inkább lennének a résztvevők egymás ellen, mint egymásért, örülnének a vetélytársak kudarcainak és ellenszenvvel fogadnák a sikereiket.
  11. A játékosok önfeledtek, kellemes állapotba kerülnek. Tevékenységük öncélú, közben mégis rengeteget változnak, meg nem fogalmazott célok sokaságát közelítik. Átalakulnak.
  12. Az animációs szakemberek, hogy az emberek inkább fejleszthetők sikereik erősítésével, mint kudarcaik emlegetésével, hogy Hatékonyabb a dicséret, mint a bírálat > jutassuk a csoport tagjait sikerhez. (A foglalkozásokat, játékok alkotják, melyeket a cél, a téma, formai megoldások kapcsolnak össze).
  13. Figyelmünk a csoporttagok élményeire és ne csak teljesítményeire összpontosuljon! A közösség öncélú. Nem kell kifelé semmit sem produkálnia, semmilyen elvárásnak megfelelnie. A célig eljutó út dicsőitő, minden percét éljük át. A „hétköznapi ember” tehetséggé válik, lángra lobban a tehetségparázs.
  14. A foglalkozások tempója a mindenkori célok, feladatok, a helyszínen felmerült szükségletek szerint változik. Mindenkinek itt és most, azonnal kell cselekednie, erőit összpontosítania. Rövid idő áll a rendelkezésre, itt most azonnal kell cselekedni. Váratlan helyzetek sora a foglalkozás, itt mindenki a központban van.
  15. Saját tapasztalatok révén fejlődünk. A teljesítményt jóindulatú, tárgyilagos, hiteles visszajelzésekkel értékeljük. Megnyílni egymás előtt kölcsönösséget feltételez. Bizalom teremt bizalmat! Lemaradni a többiektől senki nem akar > ha kimarad a játékból, rögtön utána játszani akar, örömre, sikerélményre vágyik.
Fő gondolata: Törekedjünk a legnyíltabb kommunikációra, bármi el- és befogadására!

Munkamódszerek:
Szilágyi Domokos szerint: „Arra született az ember, hogy szeressék!”
Módszerei: cél, hogy tudatosan alkalmazzuk a módszereket. Fontos, hogy másokat ki tudjunk olvasni, felismerjük, ha velünk szemben alkalmazza a módszerek valamelyikét. A felismert módszer nem módszer többé!
Dicséret :
Azt hogy milyen emberek vagyunk, a külvilág visszajelzéséből tudjuk meg. A legjobb megoldás, ha figyelembe vesszük mások véleményét, de a saját utunkat járjuk.

Nem szóbeli módszerek:

-tekintet: mindig nézz a szemébe. Ha érdekli a téma, tágul a pupillája! Sokat lehet kiolvasni a tekintetből.
-mosoly: a viselkedés visszautal a lelkedre. Mosolyogj, ha rossz kedved van akkor is, mert előbb-utóbb jókedved lesz tőle.
-ajak: ha félig nyitott, az vonzó lehet
-kéz és tenyér gesztus: a karkeresztezés nem jó, mert félelmet vagy nagyképűséget közvetít.
-állásmód:

Játék elmélete, vezetése
Funkciói (Csider Sándor órai előadása alapján!):
-Öröm
-A játék mintha- helyzet
-Feszültség és feloldódás
-Minden újrakezdhető
-Képzeletbeli világ
-Szabadság: szabályok betartása kötelező
-Más az időérzékelés, a játék ideje gyorsabban telik
-Cserélődnek a szerepek
-Csak akkor lehet eljátszani egy szerepet, ha ismerjük a szerepkészletet
-A játék a valóságot tükrözi
-Tanuljuk az életet, szocializál
-Fejleszti a gyermek kézügyességét, készségeit, önállóságát
-Minden lehetséges
-Valóságból való menekülés
-Biztonságérzet megteremtése
-Ismeretfejlesztés
-Terápia
-Öncélú-azért játszol, mert jó!

Játékvezetés:
Szempontok a játékterv összeállításához:
-Bemelegítő gyakrolatokkal kezdeni. Felejteti a kinti gondolatokat. A záró feladat az aznapi együttlét összefoglalásául szolgák. Lezárhatnak témákat, de nyitva is hagyhatnak kérdéseket. Egy a fontos, az utolsó feladvány sugározzon életörömöt, erősítse a hitet, hogy környezetük jobbá tehető.

-az animátor gondolja végig a játéksor összeállításánal, hogy a tagok képesek-e a megoldásokra? Elegendőek-e elméleti ismereteik.

-versenyszerű feladatot ritkán állítsunk hadrendbe. A verseny legyen eszköz és ne cél, a játék a lényeg.

-a játékvezető dönthet úgy is, hogy több egymást követő foglalkozáson oldják meg a feladatot.

-a játékosok nem veszik szívesen, ha azonos időben több feladatot ad ki a játékvezető, mert úgy érzik kimaradnak valamiből, amíg a sajátjukra koncentrálnak.

-legyen tartalékjátékunk, mert előfordulhat, hogy bizonyos eladatok nem jönnek be  a társaságnak.

-terveink megvalósításához ne ragaszkodjunk tüzön-vizen át. A foglalkozások hozhatnak előre nem látható eseményeket, alkalmazkodjunk. Bizonyos játékokat ismételtetnek, mert némi biztonságot nyújtanak. Az előnyős viselkedésmódok a rendszeres ismétléstől beléjük vésődnek. A vezető részéről a foglalkozás nem lehet cél nélküli.
-a játékok javarésze témakörével kötődjék a résztvevők mindennapjaihoz, életük eseményeihez.

A játékfeladat közzététele:
-A játékvezető kezdje a felvezetéssel. Keltesen a játék témája iránt érdeklődést, kiváncsiságot, játékkedvet.
-a feladatot tömören, közérthetően fogalmazza meg, győződjön meg róla, hogy mindenki megértette. A szabályok megbeszélhetők, értelmezhetők közösen.
-a játékvezető ismertet, hogy mennyi felkészülési idő áll rendelkezésre, kellékeket ad közre, megemlíti megközelítőleg milyen hosszú legyen a szereplés

A felkészülési idő: Akkor döntött helyesen, ha a csoporttagok kissé feszített tempóban, lázasan kezdenek el dolgozni. Ez sürgeti őket, lazítást nem hagy. Hozzászólással hosszabbítható, rövidíthető
-         Ha túl kevés > sikertelen, elnagyolt megoldások lesznek, kudarcélmény.
-         Ha túl sok > unatkozni fognak, vontatottá válik a foglakozás.
Tartózkodjon távolabb, ne zavarja a csoportokat, de ha kell. Legyen állandó készenlétben.
Kezdődik a játék: Ki kezdje? – aki elsőként kapta a feladatot vagy az önként vállalkozók, vagy haladási sorrendben. Mindekit meg kell köszönnie a produkció után. Elképzelhető, hogy valaki nem akar részt venni benne, vegyük tudomásul, de bátorítsuk a következő alkalommal a részvételre.
Addig ne adjunk jelt a kezdésre, amíg csönd nem lesz a teremben.

A teljesítmény elemzése:
Több játékvezető az értékelést már a játék közben megkezdi, közbekiabálással ad tanácsot, de ezzel a játékosokat csak megzavarja. Csak abban az esetben lehet közvbe szólni, ha túl halkan játszanak és ez veszélyezteti a többiek számára az élményszerzést vagy rövid az idő és be kell fejezni, ezért figyelmeztetni kell a szereplőket.
Közös értékelés: Ha nincs, azt értéknélküliség okaként értelmezik a szereplők, ezért nagyon fontos, hogy legyen. Ezáltal tudatosul bennük, mit, miért tettek jól, rosszul. Nő az önbecsülés, önértékelés, önbizalom. Információt kap mindenki a teljesítményéről, fejlődéséről. Azonban az animátor legyen tudatában, hogy az értékelés a csoport előtt zajlik. Hazudni nem lehet, mert mindenki látja, érzékeli az igazságot. Kerüljük a tulzott tárgyilagosságot, a hibák hangsúlyozása elkedvetlenitőbb. A hangsúly az értékeléskor az erények erősítésén legyen. Minden produkciót értékeljen. Vannak, akik több, és vannak, akik kevesebb támogatást, visszajelzést igényelnek. Ezt vegyük figyelembe. Értékeléskor a hangsúlyt ne mindig a produkció kapja, több esetben inkább az alkotó igyekezete.

ÉRTÉKELÉS AZ ANIMÁCIÓS CSOPORTOKBAN:
Minden egyes játék után szükséges az értékelés.

v     Amit nem értékelünk az nem történt meg.
v     Az elmélet és a gyakorlat egysége érvényesül.
v     Megszokjuk az értékelés tényét.
v     Egy dologból ismerni meg tízezer másikat.
v     A dolgok nem csak önmagukban jelentősek, hanem a róluk alkotott ítéletünk szerint is.
v     A komplexitás elve érvényesül.
v     Jobban játszik a produkáló ha tudja, hogy értékelni fogják a teljesítményét.
v     A közönség is jobban figyel, ha tudja, hogy értékelnie kell.
v     Duplán kerül reflektorfénybe egy ember ( értékel és értékelik). A siker és a fontosságtudat is dupla.
v     Visszacsatolási lehetőséget kap a szereplő.

  Magyarázat: a szerep az eljátszott, az elvárt és a megértett viselkedés összessége.

2. AZ ÉRTÉKELÉS NORMÁI:
Az animátornak be kell tartania:

v     csak véleményt szabad mondani,
v     nem oktatod ki a másikat,
v     nem vagy érzelmi oknyomozó,
v     jóindulatú tárgyilagosság,
v     célod a segítés,
v     őszinteség: fontos, hogy önmagaddal szembe tudj nézni, nem kell hazudnod, rengeteg energiát megspórolsz, megtiszteled a másikat őszinteségeddel, a bizalom alapja, nagyon jó szelektálási módszer a többi emberrel szemben. Az őszinteséggel néha árthatunk is, szituációfüggő.
v     fontos a hangvétel,
v     több dicséret legyen, mint elmarasztalás,
v     csak a konkrét teljesítményről beszélhetünk,
v     tapintat: nehogy ki oltsd azt, aki sugározni szeretne, tűrés küszöböt figyelembe kell venni.
v     fokozatosság elvének betartása a bírálatot illetően is,
v     nyitottsággal értékeljünk,
v     negatív szerepet ne azonosítsd az illetővel,
v     mindenkit önmagához mérjünk.

Minden játékkör után értékelünk. ® Közben nem reagál a vezető.

Végül az egész animációt értékeljük a foglalkozás legvégén. ® Itt már mindent értékelünk, a vezetőt is.


Az animátor szerepe az értékelésnél:
1.)    betartatja a normákat
2.)    a lehető legkevesebbet beszéljen


M.J. Ellis: A játék klasszikus elméletei:
1.      Az energiafölösleg elméletei:A felhalmozódó energiafölösleg levezetésére szüksége van mindenkinek.
2.      A játék ösztönelméletei: a játék velünk született ösztön, öröklött képesség, indíttatás.
3.    Az előkészítés elméletei: A játék feladata hogy a fiatal egyént felkészítse a felnőtt életre.
4.      Az ismétlési elméletek: Öntudatlanul ismételjük meg azokat az eseményeket amelyek a fajfejlődés során már megtörténtek de most játékként jönnek elő.
5.      A relaxációs elméletek: Bizonyos tevékenység végzése után szükség van olyan tevékenységre kikapcsol.

Újabb keletű játékelméletek:
(stimulációs elméletek, izgalmi állapotot biztosít)
1.      A feladat általánosításának elmélete: A játék során olyan helyzeteket elevenítenek fel amelyekben már egyszer sikeresek voltak.
2.      Kompenzációs játékelmélet: az emberek azért játszanak, hogy olyan lelki szükségleteket elégítsenek ki amelyeket a munkájuk nem tesz.
3.      A játék katarzis elmélete: Az emberek azért játszanak mert rendezetlen érzelmeiket így tudják levezetni.
4.      A játék pszichoanalitikai elméletei: Segíti az embert a nehéz élmények feldolgozásában, egojának növelésében és környezete kontrollálásában.
5.      A kognitív dinamika elmélete: A gyermek rákényszerül a valósághoz való alkalmazkodásra. Később már megtanul felülkerekedni rajta így képesség válik a játékra.
6.      A játék tanulás elmélete: Szerepe a gyermek és a környezet közötti feszültséget. Megvédi a ráerőltetett kötelességtudat feloldására is jó a játék.





AZ ANDRAGÓGIAI FOLYAMAT TERVEZÉSE
Szintjei:
-makroszint: ezzel az országos oktatáspolitika és törvénykezés foglalkozik. Meghatározza a felnőttképzés általános rendszerét és feltételeit. Centralisztikus, központilag döntenek arról, milyen felnőtt-képző intézmények működjenek és működhetnek, milyen végbizonyítványokat adhatnak ki, előírják az oktatási programokat is.

-mezoszint: regionális, területi, lokális tervezés. Fő kérdések: hová és milyen továbbképző intézményeket telepítsenek, illetve hol támogassák az ilyen intézmények létesítésére és működtetésére vonatkozó elgondolásokat. Nagy szerepet játszik az anyagi és pénzügyi tervezés szempontrendszere.

-intézményi szint: nagy különbségek vannak az egyszerűbb és összetettebb szervezetek között. A továbbképző intézet homogén profilja biztosabban teszi lehetővé az adott időpontban legfontosabb fejlesztési kérdések egységes előtérbe állítását. Az összetett továbbképzési programokat meghirdető intézmények autonómabban terveznek és működnek.

-egyes oktatók szintje: az ő tervezésük a döntő. A felsőbb szinteken hozott döntések behatárolják tervezési szabadságukat de a gyakorlatban megtalálják a módját, hogy kettős tervezéssel éljenek: egy írásba foglalt, a felsőbb szintek elvárásainak megfelelő tervet dolgozzanak ki, emellett meglegyen a maguk képzési terve. A „titkos tanterv” az oktatók viselkedésében, mögöttes kommunikációiban jut kifejezésre a képzés gyakorlatában.

A feltételektől függően születnek meg a tervdöntések:
-a képzés jellegének meghatározása
-homogéncsoportok létrehozására törekedjünk-e?
-mekkora tanulócsoportok létrehozása célszerű?
-kik állíthatók be az egyes tanfolyami feladatok végrehajtására?
-a kurzus időtartama mekkora legyen?
-a résztvevők és képzők figyelembe vételével milyen időbeosztást célszerű alkalmazni?
-több oktató esetén hogyan koordináljuk tevékenységünket?
-miképpen biztosíthatók a tárgyi feltételek?
-visszacsatolások, eredménymérések módja?

A felnőttoktatás-tervezés öt alapkérdése, a tananyag-tervezés típusai:

Weinberg: A felnőttoktatás tervezésének alapkérdései:
1, didaktikai redukció: mely oktatási anyagot mely cél érdekében tanítunk?
2, rekonstrukció (kivitelezés): a résztvevők mely előismereteivel számolhatunk? Hogyan kell ennek megfelelően az adott kurzust felépíteni?
3, tantárgylogika: milyen legyen az egyes órák felépítése? Az oktatókra tartozik, akiknek egyeztetnie kell a tárgylogikát a résztvevők tanulási logikájával és tanulási módjával.
4, munkamódok: munkaeszközök, formák, tevékenységek.

5, tanulási eredmények rögzítése:
                     a, tanár értékelései
                     b, nyilvános vizsgák
                     c, önértékelés

A tervezés helyes sorrendje:
-célmeghatározás
- követelmény felállítása
- tananyag összeállítása
A tervezés már nem az andragógus feladata, hanem megoszlik az andragógiai szakértőkkel együttműködő programozók és a konkrét terveket készítő és végrehajtó felnőtt-oktatók között.  A felnőtt-oktató dolga a programválasztás, a tanácsadás és az emberi kapcsolatok biztosítása.

Tananyagtervezés típusok:
1) előre megformálhatóság mértéke szerint: hagyományos programok, amelyek időkereteket is megszabva definiálják a tananyagot. Pl: idegennyelv oktató kurzus
2) hagyományos tanterv-curriculum: tartalomtervezés. A felnőttképzés nagyobb hatékonyágának, racionálisabb szervezésének az egyik fő feltétele.
3) tervezett tartalom jellege: a témakatalógusok az oktatóknak nyújt tematikai vezérfonalat. A követelményeket központba állító programok a hallgatókat ösztönzik, az oktatók a rögzített követelmény rendszerével célirányosan tudják alakítani a képzés menetét. A tananyagfelosztás elveiként Pöggeler a tárgylogikai, és a kommunikatív elvet jelöli meg.
Időtervezés: - party-time (széthúzott, elaprózott, munka melletti részidejű)
                        - full-time (teljes idejű képzés)
                        - sandwich-system (a tanuló-és a munkaidő szakaszai egymást követik)

Mégis az egyik legismertebb andragógiai módszer, a DACUM módszer. A módszertani a hatvanas évek közepén amerikai és kanadai szakemberek dolgozták ki, elsősorban a munkanélküli v. alulfoglalkoztatott felnőttek szakképzését célzó képzési programok tantervek kifejlesztésére.

A DACUM (Developing A Curriculum) módszer filozófia:
DACUM ( az oktatási folyamat komplex terve) tananyagfejlesztés
-elemzési módszer
-eredményes
-gyors
-olcsó

Az USA-ban és Kanadában a DACUM- eljárás 3 alapelvre épül:
1. Bármely foglalkozást hatékonyan és lényegre törően lehet definiálni az adott foglalkozást végző dolgozók által teljesített feladatok figyelembe vételével.
2. az adott munkakörben foglalkoztatott, munkájukat kiválóan ismerő dolgozók jobban le tudják írni, illetőleg meg tudják határozni feladataikat, mint bárki más.
3. Minden feladathoz kapcsolhatók olyan ismeretek, készségek és magatartásformák, amelyek a feladat pontos teljesítéséhez szükségesek.
A DACUM- módszert egyaránt sikeresen alkalmazzák a felsőszintű végzettséghez kapcsolódó munkakörök, valamint a technikusi, szakmunkás és betanított munkás munkakörök elemzésénél.

Értékelés a felnőttoktatásban: Az értékproblémákkal a filozófia külön ága, az értékfilozófia foglalkozik. A nevelési értékelés is alapjaiban ide kapcsolódik. Értéke legáltalánosabban mindaz, ami számunkra jelentős, fontos, lényeges, legyen az anyagi természetű v. szellemi fogantatású (erkölcsi, vallási, kulturális, esztétikai). Alapfunkciója a visszajelzés.
Ellenőrzés: az andragógus vagy oktató arra használja a kérdéseire adott válaszokat, hogy meggyőződjön róla, értette – e a kérdést  a hallgató. A hallgató írásban és szóban sem kap visszajelzést.


Az értékelés funkciói (Scriven): 
-diagnosztikus
-formatív értékelés: a tanulókra formálóan ható folyamatos értékelés
-szummatív értékelés: a folyamatokat záró és eredményeit összegző értékelés.
- helyzetmegállapító értékelés
 Részértékelések összegzése.

Fő funkciói:
-tárgyi-tartalmi információt nyújt: megerősít, helyesbít, kétségbe von. Az értékelés szerves része a tanítás-tanulás folyamatának.
-informál a csoport és az egyes csoporttagok fejlődéséről.
-ösztönöz. A teljesítményszint növekedéséről kapott információk növelik az igényszintet.

Az oktató önértékelése is nélkülözhetetlen:
Szubjektív önértékelés: benyomások, melyek tevékenységét végig kísérik
kollektív értékelés: a csoportvélemény megnyilvánulásaiból vett információk.
Vizsgálat: a hallgatók tevékenységének módszeres megfigyelése, hogy hol tartanak, milyen irányban kell továbbhaladni.

Az értékelést befolyásoló hatások (Edmund Erazmus):
-rendezési effektus: egy sor gyenge teljesítmény után a közepes is jónak tűnik és fordítva.
-elsőbbségi effektus: a minősítés első eleme erősebb, int a második, a második erősebb a harmadiknál és így tovább.
-végeffektus: az értékelést befejezzük, kiegészítjük, meghosszabítjuk.
-nagyságeffektus: ha valakinek az összegző értékelésben hat pozitív tulajdonsága van, akkor többre tartjuk, mint akinek csak három.
-redundancia-effektus: ha csökkentjük az információs elemek számát ezzel nyomatékosítjuk az értékelés pozitív vagy negatív jellegét.
-kontraszt effektus: az eltérő álláspontok közötti távolság fokozásának tendenciája.