2010. szeptember 22., szerda

Felnőttoktatás - ST

      NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM
APÁCZAI CSERE JÁNOS KAR

APÁCZAI CSERE JÁNOS FACULTY,
UNIVERSITY OF WEST HUNGARY

Tanszék

Bölcsészet- és Társadalomtudományi Intézet
Társadalomtudományi, Felnőttképzési és Közművelődési Intézeti Tanszék

Tantárgy előfeltétele

NEPTUN azonosító

 

 

Szak

ANDAN, ANDAL

-

-

 

 

Tantárgy neve

A felnőttképzés története

Tárgy kredit értéke

2  pont

Oktató neve:

Horváth Csaba

Heti óraszám

NEPTUN azonosító

ANTKAA2021
ALTKA2021

Előadás

Szeminárium

Javasolt szemeszter

1
2
-

Tantárgy típusa

(A, B, C,)
A

Követelmény:

Vizsga

CÉLOK, FELADATOK:

A felnőttképzés alapfogalmainak megismertetése, a felnőttképzés európai és magyar történetén keresztül a leendő andragógusok szemléletének alakítása, a magyar és európai felnőttképzés fejlődési irányainak áttekintése, a mai felnőttképzési rendszerek (célok, elvek, módszerek, stb.) kialakulásának megismertetése, az ismeretek beépítése későbbi tevékenységükbe.

KÖVETELMÉNYEK:

A hallgatók ismerjék meg a felnőttoktatás egyetemes és magyar történeti vonatkozásait. Képesek legyenek a fejlődés vonalának végigkövetésére. Ismerjék fel a mai felnőttképzési rendszerek gyökerét, és képesek legyenek az ismereteket beépíteni későbbi munkájukba.

Az aláírás feltétele a félév során 1 zárthelyi dolgozat legalább 50%-os megírása. A félév írásbeli kollokviummal zárul.




AZ ELŐADÁSOK TÉMAKÖREI:

1. Az andragógia fogalma és más rokon fogalmak.

2. A felnőttoktatás előtörténete.
Az ókori folyammenti társadalmak nevelési rendszere, felnőttképzése. Írnokképzés. Vizsgarendszer az ókori Kínában. Felnőttnevelés az ókori klasszikus társadalmakban. Az ókori görög filozófusok gondolatai a nevelésről, művelődésről.

3. A középkor iskolái. Felnőttoktatás a középkori egyetemeken.
A humanista embereszmény. A reformáció és az ellenreformáció hatása a művelődésre, felnőttképzésre.

4. A felvilágosodás és az ipari forradalmak korának felnőttképzése. A felnőttképzés intézményesülése. Művelődés, önművelés a korban.

5. A munkásmozgalmak szerepe a felnőttek oktatásában, a műveltség terjesztésében. Vasárnapi iskolák.

6. Népfőiskolák Európában. A német, a skandináv és a brit példa.

7-8. A felnőttoktatás története Magyarországon a rendszerváltozásig. A magyar népfőiskolák. A felnőttképzés intézményesülése. Törvények, szabályozások.

9-10. A felnőttképzés irányai a XX. században Európában. Közép-Kelet-európai jellegzetességek.
Európai felnőttképzési rendszerek összehasonlítása.

11. Felnőttoktatási Világkonferenciák. EU-kihívások.

12. A magyar felnőttoktatás a rendszerváltozástól napjainkig. A felnőttoktatási törvény és hatása az intézményrendszerre.

13. Új alternatív formák megjelenése és fejlődése. A távoktatás fejlődése.


KÖTELEZŐ ÉS AJÁNLOTT SZAKIRODALOM

Durkó Mátyás: A hazai andragógia rendszerváltás utáni változási tendenciái. In: Heribert Hinzen, Koltai Dénes A felnőttoktatás jövője – a jövő felnőttoktatása. Bp., JPTE-FEEFI-Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, 1997. 73-83.

Durkó Mátyás: Andragógia (A felnőttnevelés és közművelődés új útjai). Bp., Magyar Művelődési Intézet, 1999. 97-126.

Wilhelm Filla, Elke Gruber, Heribert Hinzen (et al.) (szerk.): A felnőttképzés története Közép-Európában: a felvilágosodástól a II. világháborúig. Bp., Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézet, 1998.

Wilhelm Filla, Elke Gruber, Heribert Hinzen (et al.) (szerk.): A felnőttoktatás története Közép-Európában: a II. világháborútól az ezredfordulóig. Bp., Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézet, 2000.

Jarvis, Peter: Az európai felnőttoktatás trendjei. In: Harangi László, Kelner Gitta (szerk.): Az európai felnőttoktatás és közművelődés perspektívái. Bp., Magyar Művelődési Intézet, 2001. 7-18.

Jarvis, Peter: Új fejlemények az angol felnőttoktatásban. In: Harangi László, Kelner Gitta (szerk.): Az európai felnőttoktatás és közművelődés perspektívái. Bp., Magyar Művelődési Intézet, 2001. 19-29.

Koltai Dénes: A felnőttképzés funkcióváltása. In: Heribert Hinzen, Koltai Dénes (szerk.): A felnőttoktatás jövője – a jövő felnőttoktatása. Bp.: JPTE-FEEFI-Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, 1997. 209-228.

Köhldorfer, Johann: A felnőttoktatás és képzés rendszere Ausztriában In: Harangi László – Kelner Gitta (szerk.): Az európai felnőttoktatás és közművelődés perspektívái. Bp., Magyar Művelődési Intézet, 2001. 205-212.

Maróti Andor, Rubovszky Kálmán, Sári Mihály (szerk.): A magyar felnőttoktatás története konferencia dokumentumai. Debrecen, 1997. október 6-8., Bp., Magyar Művelődési Intézet, 1998.

Az oktatási rendszerek egymáshoz igazítása/Európa Tanács. In: Heribert Hinzen (szerk.): Fejlődésorientált felnőttoktatás. Bp., Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, 1996.169-180.

Van der Hoek, W.: A felnőttoktatás és képzés holland rendszere. In: Harangi László - Kelner Gitta (szerk.): Az európai felnőttoktatás és közművelődés perspektívái. Bp., Magyar Művelődési Intézet, 2001. 167-176.

Dr. Zrinszky László: A felnőttképzés tudománya: Bevezetés az andragógiába. Bp., Okker Okt. Iroda, 1996. 64-118., 118-144.





Győr, 2010. szeptember 1.                                                              Horváth Csaba
                                                                                                          tanársegéd

Nincsenek megjegyzések: