NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM
APÁCZAI CSERE JÁNOS KAR
APÁCZAI CSERE JÁNOS FACULTY,
UNIVERSITY OF WEST HUNGARY
TanszékBölcsészet- és Társadalomtudományi Intézet Társadalomtudományi, Felnőttképzési és Közművelődési Intézeti Tanszék | Tantárgy előfeltétele | NEPTUN azonosító | |||
SzakANDAN, ANDAL | - | - | |||
Tantárgy neveA felnőttképzés története | |||||
Tárgy kredit értéke
| Oktató neve:Horváth Csaba | ||||
Heti óraszám | |||||
NEPTUN azonosító | ANTKAA2021 ALTKA2021 | Előadás | Szeminárium | ||
Javasolt szemeszter | 1 | 2 | - | ||
Tantárgy típusa(A, B, C,) | A | Követelmény:Vizsga |
CÉLOK, FELADATOK:
A felnőttképzés alapfogalmainak megismertetése, a felnőttképzés európai és magyar történetén keresztül a leendő andragógusok szemléletének alakítása, a magyar és európai felnőttképzés fejlődési irányainak áttekintése, a mai felnőttképzési rendszerek (célok, elvek, módszerek, stb.) kialakulásának megismertetése, az ismeretek beépítése későbbi tevékenységükbe.
KÖVETELMÉNYEK:
A hallgatók ismerjék meg a felnőttoktatás egyetemes és magyar történeti vonatkozásait. Képesek legyenek a fejlődés vonalának végigkövetésére. Ismerjék fel a mai felnőttképzési rendszerek gyökerét, és képesek legyenek az ismereteket beépíteni későbbi munkájukba.
Az aláírás feltétele a félév során 1 zárthelyi dolgozat legalább 50%-os megírása. A félév írásbeli kollokviummal zárul.
AZ ELŐADÁSOK TÉMAKÖREI:
1. Az andragógia fogalma és más rokon fogalmak.
Az ókori folyammenti társadalmak nevelési rendszere, felnőttképzése. Írnokképzés. Vizsgarendszer az ókori Kínában. Felnőttnevelés az ókori klasszikus társadalmakban. Az ókori görög filozófusok gondolatai a nevelésről, művelődésről.
A humanista embereszmény. A reformáció és az ellenreformáció hatása a művelődésre, felnőttképzésre.
6. Népfőiskolák Európában. A német, a skandináv és a brit példa.
7-8. A felnőttoktatás története Magyarországon a rendszerváltozásig. A magyar népfőiskolák. A felnőttképzés intézményesülése. Törvények, szabályozások.
9-10. A felnőttképzés irányai a XX. században Európában. Közép-Kelet-európai jellegzetességek.
Európai felnőttképzési rendszerek összehasonlítása.
11. Felnőttoktatási Világkonferenciák. EU-kihívások.
13. Új alternatív formák megjelenése és fejlődése. A távoktatás fejlődése.
KÖTELEZŐ ÉS AJÁNLOTT SZAKIRODALOM
Durkó Mátyás: A hazai andragógia rendszerváltás utáni változási tendenciái. In: Heribert Hinzen, Koltai Dénes A felnőttoktatás jövője – a jövő felnőttoktatása. Bp., JPTE-FEEFI-Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, 1997. 73-83.
Durkó Mátyás: Andragógia (A felnőttnevelés és közművelődés új útjai). Bp., Magyar Művelődési Intézet, 1999. 97-126.
Wilhelm Filla, Elke Gruber, Heribert Hinzen (et al.) (szerk.): A felnőttképzés története Közép-Európában: a felvilágosodástól a II. világháborúig. Bp., Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézet, 1998.
Wilhelm Filla, Elke Gruber, Heribert Hinzen (et al.) (szerk.): A felnőttoktatás története Közép-Európában: a II. világháborútól az ezredfordulóig. Bp., Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézet, 2000.
Jarvis, Peter: Az európai felnőttoktatás trendjei. In: Harangi László, Kelner Gitta (szerk.): Az európai felnőttoktatás és közművelődés perspektívái. Bp., Magyar Művelődési Intézet, 2001. 7-18.
Jarvis, Peter: Új fejlemények az angol felnőttoktatásban. In: Harangi László, Kelner Gitta (szerk.): Az európai felnőttoktatás és közművelődés perspektívái. Bp., Magyar Művelődési Intézet, 2001. 19-29.
Koltai Dénes: A felnőttképzés funkcióváltása. In: Heribert Hinzen, Koltai Dénes (szerk.): A felnőttoktatás jövője – a jövő felnőttoktatása. Bp.: JPTE-FEEFI-Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, 1997. 209-228.
Köhldorfer, Johann: A felnőttoktatás és képzés rendszere Ausztriában In: Harangi László – Kelner Gitta (szerk.): Az európai felnőttoktatás és közművelődés perspektívái. Bp., Magyar Művelődési Intézet, 2001. 205-212.
Maróti Andor, Rubovszky Kálmán, Sári Mihály (szerk.): A magyar felnőttoktatás története konferencia dokumentumai. Debrecen, 1997. október 6-8., Bp., Magyar Művelődési Intézet, 1998.
Az oktatási rendszerek egymáshoz igazítása/Európa Tanács. In: Heribert Hinzen (szerk.): Fejlődésorientált felnőttoktatás. Bp., Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete, 1996.169-180.
Van der Hoek, W.: A felnőttoktatás és képzés holland rendszere. In: Harangi László - Kelner Gitta (szerk.): Az európai felnőttoktatás és közművelődés perspektívái. Bp., Magyar Művelődési Intézet, 2001. 167-176.
Dr. Zrinszky László: A felnőttképzés tudománya: Bevezetés az andragógiába. Bp., Okker Okt. Iroda, 1996. 64-118., 118-144.
Győr, 2010. szeptember 1. Horváth Csaba
tanársegéd
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése