2010. szeptember 22., szerda

Felnőttképzés órai anyag SKJ

A felnőtt képzés története:
 
Andragógia fogalma és története
 
 
 
Andragógia főbb állományai:
Az andragógia már a történelmi idők folyamán is folyt:
 
- felnőtt képzés
- mítoszok
-törvény magyarázatok
- erkölcsök, eszmék terjesztése
- vallási tanok
 
Yeshiva: hagyomány
 
A Biblia és más vallási szövegek mint pl a Talmud értelmezése a legkisebb gyermekkortól egészen öreg korig.
Minden zsidó ember életének inregrális része volt.
 
Módszeresebb felnőtt oktatás:
 
- ókori görögöknél jelenik meg
- szofisták csoportja- francia felvilágosodás némely csíráját lehet felfedezni
-a szabad egyetemeken retorikát, grammatikát és logikát tanítottak
 
Platón részletesebben foglalkozott a felnőttoktatással
Szókratész:
 
Xenophón sokat írt Szókratészról, miszerint tanításainak erkölcsrontó hatása volt.
Eltiltását javasolta a gyerekektől, és a 30 év alatti emberektől.
 
Rotterdami Erasmus:
 
fontos volt a humanista személyiségkoncepciója
 
Morus Tamás: Útópia c. mű
 
Műveiben előjön az önművelés.
Az Útópia c. mű sehol  szigetén játszódik, ahol az nincs lazsálás, a nap minden szakaszát hasznosan kell tölteni.
Felkelés után a munka előtt előadást kell tartani, aztán jött az evés, majd a munka. Munka után ismét előadással zárult a nap.
Csak az maradhatott távol az előadásoktól, aki mesterségével töltötte az időt.
 
 
-Középkor vége, 15 század eleje:
 
Ekkor kezdődik meg a módszeres felnőtt oktatás, kora újkornak is nevezik. Kialakul a mester tanítványai viszony.
 
- 16 század eleje:
 
Kialakul a könyv nyomtatás, anyanyelvi szinten is.
Létrejön az olvasni tudó réteg, és létrejönnek az első könyvtárak.
 
Marton Luther:
 
az ő nevéhez fűződik a Biblia lefordítása.
Német városok tanácsosainak javasolta, hogy az iskolák mellett hozzanak létre könyvesházakat is. Ezek már az utca embere számára is legyen elérhetők.
Fontos a könyvek megőrzése a jövő számára.
 
Névhasználati problémák:
 
1833 óta foglalkoztak ezzel a problémával, már azóta mióta használták az andragóga szót.
Alexander Kapp használta először a szót, a felnőttek képzésére irányuló tevékenységek során.
A szóhasználat többszörösen ingadozó. Használják az elmélet tárgyára, és a tárgyak elméletére is.
 
A magyar nyelvben 3 kifejezéssel mosódik össze:
 
- Felnőttképzés
- felnőttoktatás
- felnőttnevelés
 
Felnőttekkel való hivatásszerű foglalkozás részterületei:
- nem  iskolai
- tanfolyam rendszerű művelődés
( gyakran a közművelődéshez sorolják)
-Rekreációs és szórakozási formák besorolása
- kisközösségi élet folyamatainak ellátása
 
 
Andragógia, felnőttpedagógia fejlődése:
 
Egyesek szinonímaként kezelik a két szót, de etimológiai okok miatt nem lehet összehasonlítani.
(etimológia: felnőtt gyereknevelés)
 
Malcolm Knowles:
 
Használható paradigmát ( mintát) készített, el akarta határolni az andragógiát a pedagógiától.
 
20. század második felében kialakul az egész életen át tartó tanulás fogalma.
Iskolás kort megelőző szocializáció meghatározza az egész életet.
Szükséges a mindennapi életben a szakadatlan, mindhalálig tartó tanulás.
 
Herbart:
 
1850-es években volt jelentős a munkássága.
Az andragógia kifejezés ellen foglalt állást. Szerinte az andragógia kiterjesztése a pedagógia felé hiba.
 
Eugen Rosenstock:
 
Az andragógia kifejezés 1921-ben tér vissza Eugen Rosenstock-nak köszönhetően.
Eugen Rosenstock a frankfurti akadémia tanára.
Leporolja az andragógia szót.
Szerinte külön oktatókra, módszerekre és elméletekre van szükség. A pedagógiától élesen el kell különíteni az andragógiát.
A tanároknak együtt kell dolgozni a hallgatókkal.
Hitler idején Rosenstock 1833-ban az USA-ba menekült,és megint feledésbe került az andragógia szó.
 
Heinrich Hanselmann:
 
1951-ben elkezdi újra használni az andragógia szót.
 
Andragógusok:
 
- Franz Pöggeler
- Herbart Grau
- Bertrand Schwarz
- J.A Simson
- Durkó Mátyás
- Ogrizovic
- Filipovic
- Szavicevic
 
1966: Hollandia
 
Ten Have az amszerdami egyetemen doktorátust adó andragógus képzést indít.
A 20. század végére már elterjed a kifejezés.
 
Agógia:
Központi kifejezés
Beletartozik:
- pedagógia
- andragógia
- gerontogógia ( öregek képzése)
 
Agológia: agógia elmélete
 
 
 
 
Jellegzetesség:
Pedagógia modell
Andragógia modell
Tanuló fogalma és énképe
tanuló függő személyiség, tanár dönt el mindent, mit mikor hogyan tanuljon, tanár ítéli meg az eredményét
Önirányító személyiség, viszont ha gyermekként kezelik, felveheti a függő szerepet.
fontos a stratégiák kidolgozása az összirányításhoz
Tanuló tapasztalata
kevés a tanuló tapasztalata
sok és eltérő tapasztalat
uralkodó tanítási mód
előadás
csoportos beszélgetések, viták, problémák megoldása, egyéni tanulás
tanulási irányultság
tárgyközpontúság, előírt tananyag megtanulása, tananyag az egyes tárgyak sorrendi logikája szerint szerveződik
szükségletközpontú tanulás, az életgyakorlat segítője, tananyag probléma orientált. tudás, szükségletfejlesztés a cél.
 
 
 
Az andragógia Oroszországban is kezd elterjedni:
 
Olesznickij:
 
az ő nevéhez fűződik az andragógia kifejezés minden korcsoportra való kiterjesztése.
 
Medinszkij:
 
az ő nevéhez fűződik az antropológia szó, amelyet ketté bontott:
- pedagógia
- andragógia
 
Diesterweg:
 
szerinte az iskolán kívüli pedagógiát jelenti az andragógia szó
 
Carl Arthur Werner:
 
végérvényesen elvetette a felnőtt pedagógia fogalmát, mert etimológiailag logikátlan.
 
Thorndike:
 
az andragógiára az adult pedagogy szót használja, illetve szinonímákat használ rá:
- antropogy
- educology
- humanology
 
Poós Ferenc:
 
az andragógia rokonértelmű szavait, kifejezéseit gyűjtötte össze:
 
- a felnőttek iskolai és iskolán kívüli tanítását, nevelését, művelését, művelődéseit, alapelveit, sajátosságait, törvényszerűségeit, , cél-és feladatrendszerét értjük.
 
- a felnőttek tanítását és tanulását elősegítő folyamat
 
- a felnőtt nevelésnek és oktatásnak elméletét, folyamatát, technikáját, technológiáját és terminológiáját értjük.
 
 
Andragógia szó eredete
 
Görög eredetű szó.
Pedagógus-pedagogosz
Régen rabszolgát jelentett, aki a gyereket az iskolába kísérte, oktatás után tanult a gyerekkel.
 
Agoge: -vezetés + ped ( gyerek)
andr ( görög szó, felnőtt férfit jelent)
 
Felnőttképzés: andragoge
 
Andragógia:
- szociális ügyekben végzett munka
- tanácsadás
- resszocializációs folyamatok
-  társadalmi csoportokkal végzett munka
- felnőttképzés
- személyzeti munka
- közösség szervezése és feljelsztése
- jobb kommunikációért végzett munka
- képző tevékenység
 
Andragógika:
Felnőttképzésben használt módszereket, alapelveket, értékeket jelenti
 
Andragológia:
andragógia és andragógika tudományos eszköztárral való tanulmányozása
 
Feladatköre:
- felnőttképzés
- szociális munka
- különböző elméletek kialakítása, melyek módosítják az andragógia tevékenységét.
- elméletek kialakítása
 
 
Ókori folyammenti társadalmak felnőttképzése
 
1. Mezopotámia ( mai Irak területe)
Kr. előtt 7. évezred
Sumér városok jöttek létre, megjelenik az írás művészete, innentől beszélhetünk ókorról.
Kialakul az ékírás. Agyagtáblákra írtak kihegyezett nádszálakkal, sok az elrontott agyagtábla, ez arra utal, hogy léteztek iskolák.
Megjelennek az írnokképző templomiskolák ( Kr. előtt 4. évezred)
- templomgazdaságoknak írásos nyilvántartókra volt szükségük.
 
- Sumér városállamokat meghódítják az akkádok, majd bejönnek az asszírok és a babiloniaiak, akik alacsonyabb műveltségi szinten voltak mint a sumérok.
Az írnokok továbbra is fontos szerepet töltenek be, magas lesz a társadalmi szerepük, államgépezet működésében fontos szerepük lesz.
 
Írnokképző:
-általában a tisztviselők fiai voltak az írnokok
- szegényebb szülők tehetséges gyermekei
- fiúk lányok egyaránt
 
Kr. előtt 2. évezred:
 
- létrejönnek az alapfokú képzést adó táblaházak
-kialakul a bölcsesség háza, itt már magasabb fokú képzés folyik
 
“Bölcsesség háza”: itt végeztek
- papok
- bírók
- orvosoK
 
A tananyag:
- jog
- teológia
- orvosi ismeretek
- majd később a matematika
 
Idősebb hallgatók anyaga differenciálódik, attól függően, hogy milyen életpályára készülnek:
- pap
- felolvasók
- írnokok
- jegyzők
- orvosok
 
A bölcsesség háza mellett szakképzéssel foglalkozó intézmények is kialakultak.
 
 
 
Egyiptom
 
Kiemelkedőek az írnokok, elengedhetetlenek az álamapparátus működésében.
 
1. Ókori Birodalom ideje: Kr előtt 27. század
 
létrejönnek az első írnokképző iskolák.
- a szelekció nem származás alapján történik, a rátermettség lesz a meghatározó.
 
Írnokok feladatai:
- közigazgatási
- nagy építkezések adminisztrációja
 
2. Középbirodalom: Kr. előtt 21-18 század
 
Ekkor szerveződnek az első írnokképzők, melyben természettudományokat is oktattak. Ennek oka, hogy sokasodtak a feladatok:
- gazdaság irányítása
- földmérés
- mocsarak lecsapolása
- Nílus áradásának kiszámítása
- matematikai, geomateriai, csillagászati ismeretek
 
- Megjelennek az első tankönyvek, melyek a tananyag mellett erkölcsi példázatokat is tartalmaznak.
 
Aki elvégzi az írnokkképzőt gyakornok lesz, egy mester mellett véglegesen kitanulhatja írnoki hivatást.
 
 
 
Ókori Kína vizsgarendszer
 
Kr. előtt 3. évezred- Ókori Kína kialakulásának ideje, kultúra kialakulása
 
- Létrejön az egységes iskolarendszer, ahol államilag fizetett hivatalnokok oktatnak.
 
- Majd a barbár népesség szétrombolja az egységes Kínát, az iskola rendszer eltűnik.
 
Kr. előtt 3. századtól majd ismét egységes Kínáról beszélünk.
 
- Kialakul a vizsgarendszer, amelynek 3 fokozata van:
 
- alap: 10 éves korig
- közép, járási és tartományi iskolák, 10-14 éves korig
- felsőfokú képzps
 
- Tilos volt a segédeszközök használata, akit rajtakaptak, kapott egy jelzőt ( “elvesztette az arcát” ), ennek következménye, hogy semmilyen hivatalt nem tölthetett be.
 
Járási vizsga:
2-3 évente rendezték meg, a jelölt verset és egy fogalmazványt írt szent szövegekből.
Ha levizsgázik, megkapja a “virágzó tehetség jelzőt”, és mehetett a következő fokozatra
 
Tartományi vizsga:
4-5 évente rendezték meg, verset és egy fogalmazványt kellett írni.
“Kítűnő tehetség” jelző
már pályázhatott állami hivatalra
 
birodalmi, udvari vizsga:
13 évente rendezték meg
1 napig tartott
Sikeres vizsga eredménye “legkitűnőbb tehetség” , ő már a császár udvarába is eljuthatott. 

Nincsenek megjegyzések: